dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum08/01/2014
verschijningsdatum16/03/2012
verschijningsdatum12/03/2021
verschijningsdatum05/12/2014
verschijningsdatum01/12/2014
Door met een open en kritische blik te kijken naar de wereld om je heen, te signaleren wat beter kan, op zoek te gaan naar verklaringen, en kennis en ideeën te delen, draag je bij aan de ontwikkeling van je beroep. Praktijkgericht onderzoek in de (paramedische) zorg leert je problemen uit de praktijk gericht te onderzoeken, onderzoek te waarderen, wetenschappelijke artikelen kritisch te lezen en te komen tot oplossingen voor praktijkproblemen.
In vier delen wordt het onderzoeksproces beschreven en vormt daarmee een student’s journey. Deel een gaat in op het waarom van onderzoek in de (paramedische) zorg, de ethische aspecten en de waarde van evidence-based practice. Deel twee leert hoe je van een praktijkprobleem tot een goede onderzoeksvraag komt en hoe je vervolgens een projectplan schrijft. Deel drie beschrijft hoe je eigen onderzoek uitvoert, tot en met de analyse en weergave van de resultaten. Kwantitatieve designs, kwalitatief onderzoek, actie-onderzoek, ontwerponderzoek en literatuuronderzoek worden uitgewerkt. In deel vier tenslotte wordt aandacht besteed aan de impact van onderzoek in de praktijk.
Praktijkgericht onderzoek in de (paramedische) zorg biedt studenten in het hoger gezondheidszorgonderwijs een praktische ondersteuning bij het onderwijs rondom evidence-based practice en praktijkgericht onderzoek door alle leerjaren heen, een goede voorbereiding op het afstudeeronderzoek en een basis voor het werken in de beroepspraktijk.
In deze geheel vernieuwde derde druk zijn hoofdstukken toegevoegd over actie-onderzoek en ontwerponderzoek. De bestaande hoofdstukken zijn geactualiseerd en flink vernieuwd en uitgebreid. Daarnaast komen de gebruikte voorbeelden en designs in deze derde druk uit een breder zorgveld, waardoor de uitgave nog beter inzetbaar is bij zowel paramedische als andere gezondheidszorgopleidingen. De aangepaste opbouw van het boek biedt een student’s journey: van kritische en reflectieve beroepsbeoefenaar en lezer, naar actieve uitvoerder en overbrenger van onderzoeksresultaten naar de praktijk.
Eveline Wouters is als lector verbonden aan het lectoraat Health Innovations & Technology van Fontys Paramedische Hogeschool en als bijzonder hoogleraar aan Tranzo, Tilburg University. Yvonne van Zaalen is als associate lector en strategisch adviseur onderzoek verbonden aan Fontys Paramedische Hogeschool. Janna Bruijning is als hogeschoolhoofddocent verbonden aan het Instituut voor Paramedische Studies en het lectoraat Innovaties in de Preventieve Zorg van de Hogeschool Utrecht.