dit werk kent de volgende uitvoeringen
9789461181992
verschijningsdatum
23/06/2014
9789461181381
verschijningsdatum
06/07/2012
840 Onderwijs algemeen
841 Onderwijskunde
uitgever taal Nederlands
Tien vragen (en antwoorden) om uw lessen sterker te maken.
Goede lessen opbouwen door slim gebruik te maken van wat de huidige wetenschap ons hierover kan leren? Dat kan aan de hand van de tien concrete vragen uit De Kunst en Wetenschap van het Lesgeven.
Met deze tien vragen houdt u zowel rekening met het kiezen van de juiste onderwijsstrategie, goed pedagogisch handelen als met het klassenmanagement en het afstemmen van het onderwijsaanbod op de specifieke leerlingen in de klas. Marzano heeft alle relevante wetenschappelijke publicaties voor u op waarde geschat en overzichtelijk samengevat in dit boek. Wilt u deze waardevolle kennis handig gebruiken om uw lessen te verbeteren? Het kan met dit raamwerk voor goed onderwijs!De laatste jaren is aan de hand van onderzoek veel bekend geworden over goed onderwijs. Het lesgeven zelf is weliswaar geen wetenschap, maar onderzoek vertelt ons wel welke aanpakken de leerlingen het beste kunnen helpen. U bepaalt vervolgens zelf welke aanpakken u met welke leerlingen wil toepassen en op welk moment. Goed onderwijs draait dus om de combinatie van de door de wetenschap vastgestelde beste methoden en uw vakmanschap. Het vakmanschap van de leraar.
In deze uitgave benadrukken we zowel de kunst als de wetenschap van het lesgeven.
Alles wat nodig is voor een goede les, wordt behandeld door de volgende tien vragen te beantwoorden:
1. Hoe stel ik leerdoelen vast en communiceer ik deze, houd ik vorderingen van leerlingen bij en vier ik successen?
2. Hoe laat ik leerlingen goed omgaan met nieuwe kennis?
3. Hoe laat ik leerlingen oefenen en hun begrip van nieuwe kennis verdiepen?
4. Hoe laat ik leerlingen hypothesen opstellen over nieuwe kennis en deze toetsen?
5. Hoe krijg ik betrokken leerlingen?
6. Hoe stel ik regels & routines op en hoe handhaaf ik deze?
7. Hoe herken en erken ik de naleving en het gebrek aan naleving van regels & routines?
8. Hoe bouw en onderhoud ik een goede relatie met leerlingen?
9. Hoe communiceer ik hoge verwachtingen voor alle leerlingen?
10.Hoe ontwikkel ik goede lessen binnen een samenhangend geheel?