dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum02/05/2014
verschijningsdatum18/06/2014
Van artsen wordt tegenwoordig veel meer verwacht dan alleen het beschikken over medische kennis en vaardigheden. De huidige maatschappij vraagt om artsen die ook kritisch kunnen nadenken over de plaats van de geneeskunde in de samenleving, de consequenties van het handelen van de arts voor individuele patiënten en hun omgeving en over de talloze ethische vraagstukken die de moderne geneeskunde met zich meebrengt. Het medisch onderwijs moet zich vandaag de dag voor de ontwikkeling van professionaliteit op meer richten dan medische vakkennis alleen. Met dit in gedachten hebben de auteurs dit boek geschreven.
In Handboek medische professionaliteit komen thema's aan bod die voor elke arts belangrijk zijn, maar die in reguliere opleidingen vaak onderbelicht blijven, zoals collegialiteit, lichamelijkheid, medicalisering, omgaan met overlijden en het maken van fouten. Dit boek belicht deze onderwerpen op een originele manier, stelt vragen en reikt denkmethoden aan. De auteurs hopen hiermee de professionaliteit van (toekomstige) artsen verder te ontwikkelen en om hen te helpen bij het nemen van lastige beslissingen.
Dit handboek is geschreven door verscheidene coaches en docenten van het in Groningen ontwikkelde onderwijsprogramma 'Professionele ontwikkeling'. Dit programma kreeg in 2011 de tweejaarlijkse prijs voor de beste onderwijsinnovatie van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs.
Artsen die hun eigen professionaliteit verder willen ontwikkelen, zullen veel aan dit boek hebben. Voorts is het een onmisbaar leermiddel voor het professionaliteitsonderwijs aan coassistenten en arts-assistenten.