dit werk kent de volgende uitvoeringen
E-book (epub)
ISBN9789460945199
verschijningsdatum28/03/2012
verschijningsdatum28/03/2012
Een zoekterm bij Google wordt automatisch aangevuld. Facebook, Twitter en datingsites geven suggesties voor contacten. Foursquare vertelt je wat voor leuke dingen je in de buurt kunt doen. Gezondheidssites geven je na een testje advies hoe je je leefstijl kunt verbeteren. En stemhulpen maken de keuze voor politieke partijen makkelijker. Het web wordt steeds meer je persoonlijke adviseur.
Ons informatieaanbod wordt voorgeprogrammeerd. Want wie alles krijgt, komt om in de keuzes en heeft uiteindelijk niets. Klikken is kiezen. Sites kunnen je daarbij begeleiden in je wensen, verleiden tot iets nieuws, maar ook misleiden. Heeft de datingsite je een nieuwe partner opgeleverd, of zit je na een virtuele nepflirt aan een abonnement vast? En hoe komt het toch dat je op internet vaak ergens anders uitkomt dan waar je eerst naartoe wilde?
Twintig experts beschrijven hoe aanbieders verdienen aan jouw profielen en hoe zij met knoppen, beelden en zinnen je klikgedrag sturen. We leven in een tijd van massapersonalisatie. Maar je bent niet totaal overgeleverd aan de commercie, want jij bepaalt met jouw kliks mee hoe sites worden hergeprogrammeerd. Kijk daarom met ons mee achter de schermen van het internet.