Personen
Martin Valcke
NUR Codes (sub)
840 Onderwijs algemeen
Succesvol studeren met steun
Oei, ik groei! Display gevuld met 8 boeken
Competentiegericht werken met gezinnen
Competentiegericht werken in het onderwijs
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap is een handboek met een zeer concrete, op het vakgebied gerichte insteek. In deel 1 wordt een referentiekader naar voren geschoven dat de concrete processen, variabelen en actoren in kaart brengt. Na het exploreren van drie dominante visies op leren en instructie – het behaviorisme, het cognitivisme en het constructivisme – worden die vervolgens verder uitgediept. Daarbij wordt de kaart getrokken van evidence-based benaderingen. Met andere woorden: onderzoek, zowel internationaal als in de Vlaams-Nederlandse context, is de basis om de relevantie van principes, opvattingen, tools en aanpakken te bespreken. Het handboek is bijzonder actueel, boordevol recent onderzoek. Onderwijskunde is namelijk een levende wetenschap die niet alleen de praktijk beïnvloedt, maar ook het beleid en de aanpak van instructie op het mesoniveau. De lezer wordt ook geconfronteerd met de impact van onderwijskunde op formele en informele instructieaanpakken. Hierdoor komt leren en instructie in musea, volwassenenopleidingen, bedrijven, professionalisering enzovoort om de hoek kijken. Martin Valcke is gewoon hoogleraar aan de Universiteit Gent. Hij is voorzitter van de vakgroep Onderwijskunde en coördineert onderzoek over de innovatie van het hoger onderwijs en onlineleeromgevingen. Een groot deel van zijn onderzoek is opgezet in de opleidingen geneeskunde, ingenieurswetenschappen, diergeneeskunde, verpleegkunde, vroedkunde en in de lerarenopleiding. Daarnaast is Martin Valcke ook onderzoeker in landen in het Zuiden. Innovatiemanagement, capacity building, kwaliteitszorg en performance-indicatorenonderzoek staan daarbij centraal in zijn onderzoeks- en ontwikkelwerk.