dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum14/07/2006
In de opleiding tot psychiater is tot nu toe geen enkele vorm van opleiding of scholing voor begeleiders verplicht. Evenmin bestaan er richtlijnen, aanwijzingen, codes of andere pogingen om consensus te krijgen in dit uiterst belangrijke gebied. De vorm waarin de begeleiding wordt gegoten is daardoor sterk afhankelijk van wat begeleiders indertijd in hun eigen opleiding hebben meegemaakt. Daardoor kunnen ook fouten, onheuse bejegening of vernederend optreden zich gemakkelijk herhalen, ook zonder dat de begeleider zich bewust is van wat hij aanricht. Dit ontbreken van enige verplichte scholing of training is zowel verbazingwekkend als verontrustend.
Het is in het basis- en voortgezet onderwijs al sinds jaren gebruikelijk dat iemand die als leraar voor de klas wil, daarvoor een opleiding moet volgen en een proeve van bekwaamheid moet afl eggen. Coaches in de psychiatrie hebben dus een achterstand in te halen. Dit boek vormt een refl ectie op een groot aantal facetten van het leerproces en is een handleiding, en daarmee ook een methode om te komen tot een opleiding, voor coaches.
Dit boek is bedoeld voor opleiders, werkbegeleiders, supervisoren en anderen die geïnteresseerd zijn in de opleiding tot psychiater. En voor hun assistenten, de aios, die meer willen weten over mogelijkheden en grenzen van de begeleiding tijdens hun opleiding. Het kan daarnaast van belang zijn voor supervisoren en stagebegeleiders van de opleidingen klinische psychologie en psychotherapie die wat betreft opleiding en begeleiding veel verwantschap tonen met de psychiatrieopleiding.
De auteur is een ervaren werkbegeleider en supervisor. Hij werkte gedurende meer dan twintig jaar als A-opleider psychiatrie en gaf talrijke cursussen en trainingen in de coaching van aios psychiatrie. Hij promoveerde in 1984. Vanaf 1992 was hij tevens hoofdopleider psychotherapie.