dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum09/12/2017
verschijningsdatum06/11/2017
verschijningsdatum31/07/2017
Dit boek helpt professionals in de ggz de patiëntveiligheid te optimaliseren. Dat is de ondergrens van kwaliteit: het voorkómen van schade door het handelen van een zorgverlener. En het is in het belang van patiënten, hun naasten én de zorgverleners zelf. Immers: hoe groter de veiligheid, hoe minder krassen op de ziel van ervaren psychiaters, psychologen of verpleegkundigen.
Het aantal calamiteiten in de ggz is veel kleiner dan in de somatische zorg, maar er is wel degelijk kans op ongelukken. Daar liggen vaak verschillende redenen aan ten grondslag. De hulpverleningsrelatie tussen patiënt en professional is niet altijd eenduidig, er zijn vaak professionals vanuit verschillende disciplines betrokken en de omgeving maakt de problematiek soms nog extra complex.
Vaak zijn de oplossingen ook complex. In de ggz zijn eenvoudige technische oplossingen immers niet voorhanden. We moeten het hebben van zorgvuldige samenwerking, goede afspraken over processen en optimale communicatie.Dit boek telt elf uitgewerkte ziektegeschiedenissen uit de ggz-wereld met incidenten of calamiteiten. Vaak hartverscheurend. Toch kunnen uit de bijgevoegde analyses zijn optimistische conclusies getrokken worden. Met alertheid en durf kunnen professionals vaak helpen om ongewenste uitkomsten te voorkomen.
Psychiater Kleinsman en calamiteitenonderzoeker Kaptein ontleden de casuïstiek en trekken er aansprekende lessen uit. Daarbij baseren ze zich op internationaal veiligheidsonderzoek.