In een professionele leergemeenschap leren leraren van elkaar. Ze delen hun werkwijzen en resultaten en verbeteren zo de leerlingresultaten. Een professionele leergemeenschap werkt het beste als deze niet beperkt blijft tot één school, maar als het hele systeem verandert. Als bestuurders en schoolleiders eendrachtig optrekken om de onderwijskwaliteit te verbeteren. Hoe bereik je zo’n cultuuromslag en hoe zorg je dat die systeemgerichte professionele leergemeenschap beklijft? In dit boek bundelen de bekende onderwijswetenschappers Richard DuFour en Michael Fullan hun kennis. Tel DuFours uitgebreide ervaring met PLG’s op bij Fullans succesvolle aanpak van veranderprocessen, en het resultaat is een heldere uiteenzetting van de manier waarop leiders een PLG-proces kunnen aansturen.
De uitgave De vijf essenties van Leidinggeven aan een PLG is aangemerkt als bron voor informeel leren door het Schoolleidersregister PO. Dit houdt in dat de uitgave De vijf essenties van Leidinggeven aan een PLG gedeeltelijk aansluit bij één of meerdere professionaliseringsthema’s en onderdeel kan uitmaken van uw ontwikkeling via informeel leren.