Personen
Coby Speelman
NUR Codes (sub)
740 Mens en maatschappij algemeen
Wetstratees
Vernederd, verkracht, verborgen
BISAC Codes
EDUCATION / Elementary
EDUCATION / Leadership
Foutief ingevoerd, niet gebruiken
Hoe kunnen leerkrachten in het bijzonder en openbaar basisonderwijs recht doen aan de verschillende levensbeschouwelijke achtergronden van de leerlingen en hoe geven zij in deze tijd vorm aan de identiteit van de school?
Kan levensbeschouwelijke vorming gegeven worden aan alle leerlingen op alle basisscholen? Is daar draagvlak voor bij leerkrachten en beschikken zij over voldoende kennis en vaardigheden?
Coby Speelman deed onderzoek naar de manier waarop leerkrachten in het bijzonder- en openbaar basisonderwijs omgaan met de levensbeschouwelijke
diversiteit in hun groep en in het team. Wordt daarover van gedachten gewisseld in de school en is er beleid vastgesteld? Welke rol speelt de persoonlijke levensbeschouwelijke visie van teamleden daarbij?
De verhelderende visie van de filosoof Charles Taylor op secularisatie en op geloof en ongeloof geeft een richting aan voor vernieuwing van de levensbeschouwelijke vorming in het onderwijs.
Coby Speelman studeerde filosofie en religie en levensbeschouwing en werkt
als onderwijsbegeleider identiteit en levensbeschouwing in het basisonderwijs.