Duurzaam Ondernemen met Technologie
Hoe overleeft de mens? Door zijn nieuwsgierig onderzoekende en uitbatende instelling met gebruik van al zijn zintuigen. Zijn ondernemingslust voedt zijn overleving. Sinds het verschijnen van het Rapport van de Club van Rome in 1972 groeide het inzicht dat de huidige mensengeneraties verantwoordelijkheden hebben voor de duurzame ontplooiing van de toekomstige generaties. De mens is ondernemend, maar niet allen in dezelfde mate. In het leven van alledag ziet de ene mens meer kansen dan de andere. In de economie ziet de ondernemer (entrepreneur) kansen eerder en beter dan anderen. Zo kan de entrepreneur bij uitstek vormgeven aan de nieuwsgierig onderzoekende en uitbatende mens. Wetenschappers, ingenieurs en ontwerpers staan vaak dicht bij nieuwe ontwikkelingen en bij die geschikte kansen. Die kansen te onderkennen vereist entrepreneurschap. Daarom moeten toekomstige wetenschappers, ingenieurs en ontwerpers tijdens hun studies kennis maken met het ondernemen. Na het verschijnen van het genoemde Rapport van de Club van Rome kan dat ondernemen niet meer gebeuren op basis van onbeperkte groei. Het ondernemen vindt zijn randvoorwaarde in duurzaamheid.
In het begin van de jaren '90 van de 20e eeuw werd aan verschillende faculteiten van de Technische Universiteit Delft het vak 'Duurzaam Ondernemen met Technologie' tijdens de 'bachelor'-fase verplicht voor alle studenten. Studenten in dit vak maken een plan voor een duurzame onderneming op basis van een innovatie. Zij presenteren hun plannen aan potenti le financiers en aan medestudenten.
Dit boek bevat op basis van langjarige ervaring de voor dit vak essenti le informatie. Na een inleidend hoofdstuk, waarin de dragende elementen van duurzaam ondernemen voor het voetlicht komen, komen in Hoofdstuk 2 aan de orde de ondernemer/entrepreneur en duurzame ontwikkeling, in Hoofdstuk 3 duurzaam ondernemen, het ondernemingsplan en de bedrijfsstrategie, in Hoofdstuk 4 de maatschappelijke omgeving van de onderneming en de maatschappelijke waarde van de onderneming als kwantitatief begrip, en in Hoofdstuk 5 het opstellen van een ondernemingsplan voor een startende onderneming. De Appendices van het boek dienen als waardevolle achtergrondinformatie met als onderwerpen bedrijfsethiek, de milieustaat van Nederland, de overlegeconomie van Nederland, levenscyclusanalyse als een techniek om inzicht te krijgen in de milieu-effecten van een bepaald product en de geschiedenis van de technologie. De studievragen in dit boek worden eveneens in een appendix beantwoord.
Na bestudering van dit boek beschikt de lezer over een methode om duurzaamheid te integreren in het opstellen van een ondernemingsplan van een technisch, innovatief product. Hij kan zijn eigen ondernemingsplan ontwerpen. Dit boek is van groot belang voor allen die zich met duurzaam ondernemen bezighouden: startende ondernemers, studenten aan universiteiten en hogescholen, ontwerpers en beleidsmakers. Men onderneemt duurzaam of men onderneemt uiteindelijk niets!
Inhoud
Voorwoord | Aanwijzingen voor zelfstudie | 1 De driehoek van ondernemen, technologie en duurzaamheid | 2 Ondernemen en duurzame ontwikkeling | 3 Duurzaam ondernemen: mensen, milieu en winst | 4 Ondernemen als maatschappelijke activiteit | 5 Startende ondernemingen en het ondernemingsplan
Appendices | Appendix 1 Over bedrijfsethiek | Appendix 2 De milieustaat van Nederland | Appendix 3 Over de overlegeconomie van Nederland | Appendix 4 Levenscyclusanalyse als methode | Appendix 5 De technologische ontwikkeling | Appendix 6 Antwoorden op studievragen
Referenties | Lijst van enkele relevante begrippen | Trefwoorden | Over de auteurs
http://www.vssd.nl/hlf/b010.htm