dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789066659414
verschijningsdatum16/05/2008
verschijningsdatum16/05/2008
Leerkrachten en sociaal agogische begeleiders handelen op basis van wetenschappelijke inzichten, op basis van hun ervaring en op basis van de betekenis die de burger geeft aan de eigen situatie.
In de afgelopen decennia zijn methodieken ontwikkeld die in toenemende mate gebaseerd zijn op de wetenschappelijke inzichten. Daarnaast zijn er de laatste jaren ook een aantal werkwijzen ontwikkeld die veel ruimte geven aan de betekenis die een vraag voor de leerling of de burger heeft. In een Delphi-onderzoek zijn vertegenwoordigers van vijf betekenisgerichte werkwijzen met elkaar op zoek gegaan naar de werkzame bestanddelen van betekenisgericht werken.
Methodiekontwikkelaars, sociale professionals en wetenschappers worden in Betekenisgericht werken uitgenodigd om mee te denken over de vraag hoeveel ruimte een professional in mensgerichte beroepen mag geven aan de betekenis dit mensen geven aan situatie waarin zij begeleiding vragen.
Alfons Ravelli heeft als groepsleider gewerkt in verschillende jeugdinstellingen. Ook was hij betrokken bij de invoering van Videohometraining en Intensieve Directieve Thuisbehandeling in de provincie Utrecht. Op dit moment is hij docent pedagogiek op de Hogeschool Utrecht en coördinator van Eigen Kracht Conferenties.