dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023240020
verschijningsdatum17/03/2005
verschijningsdatum17/03/2005
"Tussen de mysteries van Sherlock Holmes en de medische problemen waarvoor artsen en medisch personeel zich dagelijks gesteld zien, bestaan veel overeenkomsten. Om te beginnen zijn goed luisteren en observeren essentieel. Daarbij komt het aan op de details. Vervolgens moet er gericht worden gezocht naar aanknopingspunten. Ten slotte wordt de opgestelde hypothese getoetst en zo nodig aangepast door middel van deduceren, induceren en reduceren.
In Sherlock Holmes aan het ziekbed presenteert Imro Baldew op geheel eigen wijze een ruime hoeveelheid oefenmateriaal, dat door student-referenten uit diverse medische faculteiten enthousiast is ontvangen. De rode draad is: blijven denken. Niet blijven steken in ¿Zo heb ik het geleerd¿, of ¿Dat staat in het protocol.¿ Vernieuwing komt alleen tot stand door de houdbaarheid van bestaande modellen (paradigma¿s) ter discussie te stellen. Deze eigenzinnige en kritische invalshoek maakt dit boek uitermate geschikt voor het universitaire onderwijs in de klinische en preklinische fase.
¿Dit boek tracht een bonte wereld van patiënten, medische situaties en hun associaties te beschrijven. Een alternatief voor situaties die men niet zelf heeft meegemaakt. Deze wereld zet aan tot denken.¿
Prof.dr Th.J. ten Cate, voorzitter managementteam onderwijsinstituut van het Universitair Medisch Centrum Utrecht
¿Veel röntgenfoto¿s, elektrocardiogrammen en laboratoriumonderzoek maken dat ¿Sherlock Holmes aan het ziekbed¿ een goed beeld geeft van de klinische praktijk. Oplossingen moet je zelf vinden, ook voor de farmacotherapie. Een medische thriller om te oefenen hoe je klinisch moet redeneren. Jammer dat het boek nog niet verkrijgbaar was in de eerdere fase van mijn opleiding. Ik zou iedereen aanraden dit boek te lezen. Geeft niet in welke fase.¿
Drs. Lars Reijngoud, co-assistent, Leids Universitair Medisch Centrum
Imro Baldew was kinderarts in verschillende academische en perifere ziekenhuizen. Als tutor, docent en onderwijscoördinator was hij bij de opleiding van co-assistenten betrokken."