dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023240112
verschijningsdatum14/04/2005
verschijningsdatum14/04/2005
"Werken aan netwerken binnen de (openbare) geestelijke gezondheidszorg ¿ de (O)GGZ ¿ is even uitdagend als lastig.
Betrokken medewerkers, een adequate regievoering en zwart-op-witafspraken in convenanten hebben weliswaar een stimulerende invloed, maar toch blijkt er ook nog veel onbekend te zijn over de factoren die van samenwerking een succesvolle onderneming maken.
Een kwestie van samenspel gaat in op het sturen en verbeteren van de organisatie van samenwerkingsverbanden die een zorgketen trachten te realiseren voor dak- en thuislozen, psychiatrische patiënten en verslaafden met ernstige problemen op allerlei belangrijke levensgebieden, en de resultaten die op dat punt zijn en worden bereikt.
Aan de hand van een aantal praktijkvoorbeelden worden diverse samenwerkingsmodellen geanalyseerd. Bovendien introduceert het boek een instrument en een leidraad om regionale samenwerking door te lichten en verbeteringen bij het realiseren van een zorgketen binnen de (O)GGZ te stimuleren.
Deze uitgave vormt de weerslag van een onderzoek door het Trimbos-instituut naar goede praktijkvoorbeelden van (O)GGZ-samenwerking en is bedoeld voor projectleiders, managers, kwaliteitsmedewerkers en alle andere betrokkenen bij het werkveld.
Drs. Simone M. van de Lindt is socioloog en werkzaam als adviseur, als opleider bij de Centrale RINO Groep en als wetenschappelijk medewerker bij het Trimbos-instituut in Utrecht. Eerder verscheen van haar hand Bemoei je ermee, een leidraad voor assertieve psychiatrische hulp aan zorgmijders (Koninklijke Van Gorcum BV, 2000).
Een kwestie van samenspel
1 Het veld, het spel en de spelers
1.1 Openbare Geestelijke GezondheidsZorg (OGGZ)
1.2 Partners en hun perspectieven in de samenwerking
1.3 Doelen en doelgroepen
1.4 OGGZ-samenwerkingsverbanden
1.5 Kansen en bedreigingen
2 Zorgketen voor zorgmijders
2.1 Modellen van samenwerking
2.2 Zorgketen voor zorgwekkende zorgmijders
2.3 Regionaal Convenant
2.4 Partners in de uitvoering: binnen- en buitenkring
2.5 Sterke en zwakke kanten van de samenwerkingsmodellen
3 Instrument Positiebepaling Samenwerking OGGZ (IPSO)
3.1 Wat is IPSO?
3.2 Ontwikkelingsfasen
3.3 Aandachtsgebieden
3.4 Onderwerpen en indicatoren: keuze toegelicht
3.5 Toepassingen
4 Leidraad voor de toepassing van de IPSO
4.1 Stappenplan voor de IPSO
4.2 Voorbereiding
4.3 Deelnemers aan de IPSO
4.4 Individueel scoren en een profielschets maken
4.5 Analyseren, discussiëren en positie bepalen
5 IPSO instructie: werkblad Organisatie
5.1 Focus op de ¿Organisatie¿ van de samenwerking
5.2 Leiderschap
5.3 Beleid en strategie
5.4 Management van medewerkers
5.5 Management van middelen
5.6 Management van processen
5.7 Waardering van de organisatie
6 IPSO instructie: werkblad Resultaten
6.1 Focus op de ¿Resultaten¿ van de samenwerking
6.2 Cliënten
6.3 Omgeving: familie, kennissen, buurt
6.4 Collega-professionals
6.5 Keten van zorg
6.6 Interpretatie van de resultaten
7 Naar een beter samenspel
7.1 Casus Halma
7.2 Tips voor een betere organisatie
7.3 Casus Domino
7.4 Tips voor betere resultaten "