Stapsgewijs leren en ontwikkelen – Stap voor stap van praktijk naar theorie jonge kind biedt studenten een wetenschappelijk onderbouwde visie op de neurologische ontwikkeling en het leren van jonge kinderen. Dit boek helpt (toekomstige) leerkrachten en opleiders om een voorwaardenscheppende leeromgeving creëren. Waarom Stapsgewijs leren en ontwikkelen?
Stapsgewijs leren en ontwikkelen is geschreven voor de hoofd- en afstudeerfase van de opleidingen tot pedagogisch coach en de AD-Pep-opleidingen. Het boek is ook zeer geschikt als naslagwerk voor docenten en professionals.
Met dit boek krijgen jij en je studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over een breed aanbod aan collegematerialen, zoals extra oefeningen, casussen en presentaties die eenvoudig op maat kunnen worden aangeboden. Je studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met uitlegvideo's, samenvattingen, toetsvragen en begrippentrainers. Zo zijn je studenten goed voorbereid en kun jij tijdens de lessen de verdieping opzoeken!
Dr. Ineke Oenema-Mostert is lector emeritus. Zij was als lector Early Childhood verbonden aan de pabo’s van Stenden Hogeschool. Haar expertise ligt in de samenhang tussen wetenschappelijke en praktijkinzichten over de ontwikkeling en leren van jonge kinderen in hun omgeving. Belangrijke thema’s in haar werk zijn onderwijs en onderzoek op het gebied van de handelingsbekwaamheid van professionals in voor- en vroegschoolse organisaties.
Drs. Harry Janssens is pedagoog en onderwijsadviseur met een eigen bureau: de Onderwijspraktijk. Zijn specialisme is het praktisch stroomlijnen van de zorg op de basisschool, met aandacht voor gedrag, werkhouding en leerprestaties. Janssens is ontwerper van het sociaal-emotioneel volgsysteem ‘Op school’ en het kleutervolgsysteem ‘Bosos’. Tevens is hij co-auteur van Hoe ga om met kinderen op school en hun ouders (2022, 7e druk).
Drs. Gerda Woltjer is vrij gevestigd als auteur en redacteur. Ze heeft ruime ervaring in het onderwijs vanuit verschillende functies: als psycholoog, beleidsmedewerker bij het ministerie van OCW, inspecteur basisonderwijs en vrijwilliger bij kinderen met een stoornis in het autistisch spectrum. Tevens is zij co-auteur van Hoe ga je om met kinderen op school en met hun ouders (2022, 7e editie).
Petra van de Kraats-Hop M SEN werkt sinds haar opleiding KLOS 38 jaar in de onderbouw van het basisonderwijs. De laatste 15 jaar is zij tevens intern begeleider onderbouw en bevoegd als directeur primair onderwijs. In haar werk staat het onderwijs aan het jonge kind centraal. Daarnaast begeleidt zij kinderen, leerkrachten en teams vanuit haar eigen praktijk Kleuter Expertise.
Drs. Holger de Nooij MoE is docent drama in het basisonderwijs sinds 1994. Hij schreef boeken zoals De Planken op (2008) en Kijk op Spel (2021, 5e editie). Hij is lerarenopleider aan de iPabo Amsteram/Alkmaar sinds 1997. Daarnaast heeft De Nooij een eigen basisschoolmethode (www.dramamethode.nl) en geeft hij nascholingen in het primair onderwijs (www.nascholingdrama.nl).
Drs. Rienkje van Boekel is specialist jonge kind aan de Pabo van NHL Stenden Hogeschool. Haar expertise ligt in de dagelijkse praktijk van het onderwijs aan jonge kinderen. Zij is afgestudeerd als algemeen pedagoog.