dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789066653764
verschijningsdatum27/11/2000
verschijningsdatum27/11/2000
In de afgelopen jaren zijn in de gezondheidszorg meerdere modellen voor kwaliteitssystemen ontwikkeld zoals de ISO-9000 serie, HKZ, NIAZ, HACCP en INK. Wat is nu het verschil en welk systeem is geschikt voor mijn organisatie? Bijna alle modellen maken gebruik van een audit voor het doorlichten van het kwaliteitssysteem. Een werkgroep van de NVKZ heeft onderzoek gedaan naar de diverse auditsystemen en een denkmodel uitgewerkt waaraan het fenomeen audit kan worden gerelateerd. Daarmee wordt de wereld van auditeren transparant gemaakt voor de praktijk van alledag. Audits zijn voor veel kwaliteitsfunctionarissen en managers in zorginstellingen, naast de bijbehorende kwaliteitsmodellen waarvan ze veelal zijn afgeleid, een onmisbaar hulpmiddel bij het bevorderen van de kwaliteit van zorg. 'Auditsystemen, bekeken en vergeleken' is dan ook een logisch vervolg op een eerdere publicatie van de NVKZ over kwaliteitsmodellen. Elf belangrijke auditsystemen zijn geanalyseerd aan de hand van een twaalftal criteria. Vervolgens zijn de overeenkomsten en verschillen tussen deze auditsystemen geanalyseerd en van een kritisch commentaar voorzien. Er blijkt een grote diversiteit te bestaan met forse consequenties voor de betrouwbaarheid en bruikbaarheid van de auditresultaten. Deze transparantie vergroot het inzicht in de voor- en nadelen van een auditsysteem. Het maken van een gerichte keuze voor een auditsysteem wordt daarmee vereenvoudigd. Het geheel is gelardeerd met 'one-liners', uitspraken, ervaringen opgetekend uit de praktijk en ironisch-getinte tekeningen. Hiermee wordt ook de vrolijke, leuke en enthousiasmerende kant van auditeren onder de aandacht gebracht. Eerder verscheen in de NVKZ-reeks: Van beroep: kwaliteitsfunctionaris, R. Bering; Beoordeling door cliënten, M. van Driel, S. van Wersch e.a.; Kwaliteitsmodellen in de zorgsector, S. van Wersch, Sjenny Winters-Van der Meer e.a.