Personen
Anna Püschel
NUR Codes (sub)
640 Kunst algemeen
Michaël Borremans
Synesthesie (‘vermenging van de zintuigen’) is een neurologisch fenomeen waar stimulatie van één zintuig leidt tot automatische en onwillekeurige waarnemingen bij een tweede zintuig of cognitieve verbinding. In een veel voorkomende vorm van synesthesie kunnen bijvoorbeeld letters of cijfers als inherent gekleurd worden ervaren. Mensen die al hun hele leven dit soort waarnemingen ervaren staan bekend als synestheten. Er is weinig bekend over de oorsprong van synesthesie. Er wordt gesuggereerd dat het zich tijdens de jeugd ontwikkelt wanneer kinderen voor het eerst worden blootgesteld aan abstracte concepten. Layers of Reality is zowel een persoonlijk als een semi-wetenschappelijk onderzoek naar synesthesie. Anna Püschel, zelf een synestheet, neemt kleuren waar als ze naar bepaalde beelden kijkt. Met dit onderzoek bevraagt ze haar voorstelling van de werkelijkheid. Met behulp van een grote databank aan beelden onderzoekt ze haar synesthetische reacties en probeert ze te begrijpen hoe wij de werkelijkheid construeren. Met een introductie over synesthesie door Sam Beekhuizen, MSc (onderzoeker psychologie) en essay’s van Dr Erika Schippmann (psychoanalist), Olympia Colizoli, PhD (neuro-wetenschapper) en Alexandra Spaeth, MA (filosoof). -- Synaesthesia means ‘union of the senses’. It is a neurological phenomenon in which stimulation of one sense involuntarily leads to perceptual experiences in a second sensory or cognitive pathway. The perception of letters or numbers as inherently coloured, for instance, is a common form of synaesthesia. People who report a lifelong history of such experiences are known as synaesthetes. Little is known about the origin of synaesthesia. It has been suggested that the condition develops during childhood, when children are intensively engaged with abstract concepts for the first time. Layers of Reality is both a personal and a semi-scientific research study of synaesthesia. Anna Püschel, a synaesthete herself, experiences colours when looking at certain images. In this book, she questions her conception of reality. Using a large database of images, she investigates her synaesthetic reactions in an attempt to understand how we construct reality. With an introduction on synaesthesia by Sam Beekhuizen, MSc (psychological researcher) and essays by Erika Schippmann (psychoanalyst), Olympia Colizoli, PhD (neuroscientist) and Alexandra Spaeth, MA (philosopher).