dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789072603302
verschijningsdatum17/10/2013
verschijningsdatum17/10/2013
Personen
Paul Abels
Martien Frijns
NUR Codes (sub)
640 Kunst algemeen
Michaël Borremans
Tegen het einde van de 19e eeuw begonnen Twentse kunstenaars stad en platteland uit hun tijd vast te leggen in schilderijen en tekeningen. Vanaf 1918 werkte een aantal van hen samen in de Kunst- of Tekenclub rondom Bert Henri Bolink, Evert Rabbers, Gerard Krol en W.K. de Wijs. Uit deze groep ontstond de Twentsche Kunstkring in 1934. Deze relatief onbekende groep kunstenaars tussen Dinkel en Regge heeft een zeer verdienstelijke collectie kunstwerken nagelaten.
De Twentsche Kunstkring is cultuurhistorisch gezien een belangwekkend fenomeen. De Twentse samenleving werd in die tijd gedomineerd door de textielindustrie en kende nog een sterke plattelandscultuur. In deze cultuur bleek de Kring een goede voedingsbodem voor de ontwikkeling van de kunst. De leden schilderden veelal in de stijl van de Haagse school. Zij werkten vaak gezamenlijk, naar model, in de natuur of ze vereeuwigden elkaar. Zo ontstond een romantisch maar historisch juist beeld van Twente in de eerste helft van de 20e eeuw. Enkele leden, Jan Broeze uit Markelo bijvoorbeeld, zochten naar vernieuwing en vonden de Kunstkring uiteindelijk te elitair en te behoudend. Zij verlieten de Kring en richtten in 1945 de Nieuwe Groep op die zorgde voor de doorbraak van moderne kunst in Twente. Daarmee hield de Twentsche Kunstkring op te bestaan. Veel van de schilderijen uit dit boek komen uit particuliere collecties en zijn nooit eerder geëxposeerd.
In Schilders tussen Dinkel en Regge krijgt de lezer dan ook een verrassend overzicht van Enschede en Twente zoals het geweest is in de eerste helft van de vorige eeuw. Al met al geeft dit boek een prachtig beeld van een voorbije tijd en van een groep Twentenaren die schilderden en tekenden - vol liefde voor de kunst en voor hun omgeving.
http://www.afdh.nl/boeken/schilders-tussen-dinkel-en-regge.aspx