Personen
Wladimir Manshanden
Vincent Wittenberg
Nanne op t' Ende
Jasper van Es
Hélène Planquelle
NUR Codes (sub)
640 Kunst algemeen
Michaël Borremans
Het vertrekpunt voor dit project was de ontdekking van een gigantische database van foto’s gemaakt door schoonmaakbedrijven in Eindhoven, een stad die bekend staat om zijn industrieel erfgoed en Philips-fabrieken. Tussen 2007 en 2013 hebben deze bedrijven de opdracht gekregen om onwettige beeltenissen van gemeentelijke eigendommen in de publieke ruimte te verwijderen. Als bewijs voor het gedane werk moesten ze elke locatie twee keer fotograferen – voor en na het schoonmaken – wat heeft geleid tot een gigantisch archief van 50.000 beelden. Toen de auteurs, Vincent Wittenberg en Wladimir Manshanden, op deze bizarre verzameling stuitten, zagen ze er meteen de historische waarde van in. De database is een nauwkeurige zevenjarige inventarisatie van de graffiti- en stickercultuur in Eindhoven, en laat de worsteling zien tussen de strijd tegen vandalisme en het omarmen van subculturen. Het legt ook de stedelijke omgeving vast als een plek waar een verscheidenheid aan mensen hun sporen achter laten. Sorry for Damage Done bevat drie procent van de gehele database: meer dan vijftienhonderd chronologisch geordende beelden van graffiti en de bijbehorende ‘opgeschoonde’ situaties. Het boek bevat ook het essay The Destruction of Non Art van Christian Omodeo.