dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum22/02/2021
verschijningsdatum08/06/2017
verschijningsdatum18/11/2016
Preventie is een belangrijk onderwerp in het sociale domein. Het vergroot kansen en versterkt individuen en de samenleving als geheel. Preventieve hulp kan nodig zijn om zwaardere zorg bij fysieke en psychosociale gezondheidsproblemen te voorkomen. Van professionals in het sociaal domein wordt dan ook verwacht dat zij preventief kunnen denken en handelen.
Preventie in het sociale domein biedt een theoretisch kader hoe professionals preventie kunnen integreren in hun werkpraktijk. Vanuit een constructieve en kritische benadering wordt geordende informatie gegeven over preventie in het algemeen, het belang ervan in uiteenlopende werksituaties en de toepassingen van preventie in het sociale domein. Hierbij wordt uitgebreid stilgestaan bij preventie-activiteiten als voorlichting, advisering, educatie, relationele ondersteuning en sociale netwerkontwikkeling. De bijbehorende website biedt per hoofdstuk studieopdrachten en verdiepende literatuur.
Dit boek is geschikt voor studenten van hogere sociale studies en aanverwante opleidingen in zorg, onderwijs en veiligheid. Voor professionals biedt het een toegankelijk overzicht van preventie in het sociale domein.
De gehele uitgave is grondig herschreven en geactualiseerd. Zo is er meer aandacht voor het sociale model als handelingskader voor preventieve activiteiten en voor de preventieve bevordering van positieve gezondheid. De hoofdstukken rondom methoden en technieken zijn geactualiseerd aan de hand van de meest recente ontwikkelingen, net als de behandeling van de maatschappelijke achtergronden. Bij het schrijven van de herziening is rekening gehouden met het Landelijk opleidingsdocument sociaal werk.
Sijtze de Roos is werkzaam als bestuurder, vrijgevestigd opleider, supervisor en coach. Hij heeft een achtergrond als docent, supervisor en coach bij sociale studies in het hoger onderwijs. Mart van Dinther heeft een achtergrond als docent hbo, onderwijskundig adviseur en onderzoeker en is gepromoveerd op het onderwerp self-efficacy, een centraal concept binnen de hedendaagse psychologie.