dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789089741868
verschijningsdatum23/10/2009
verschijningsdatum23/10/2009
Naming en shaming in het toezicht is in opkomst. Steeds meer toezichthouders maken de identiteit van overtredende ondernemingen bekend in inspectierapporten, openbare sanctieregisters of op zwarte lijsten. Meestal gebeurt dit om consumenten te informeren of om verantwoording af te leggen over het toezicht. Maar speelt deze informatie werkelijk een rol in de besluitvorming van consumenten? Welke reputatieschade lijden de overtredende ondernemingen, en in hoeverre schrikt de dreiging van negatieve publiciteit potentiële overtreders af? En leidt meer transparantie van het toezicht ook tot meer vertrouwen in detoezichthouder? Over deze vragen gaat dit boek. Het doet verslag van een onderzoek naar de effecten van naming en shaming in een markt waarin vertrouwen en reputatie cruciaal zijn: de financiële markt. De Nederlandse Autoriteit Financiële Markten maakt sinds 2007 waarschuwingen en sancties openbaar die zijn opgelegd aan een variëteit van ondernemingen, van beursgenoteerde ondernemingen tot zelfstandige hypotheekadviseurs. De gevolgen van deze publicaties zijn onderzocht door media-analyse, enquêteonderzoek en vele interviews met medewerkers van de AFM, experts, compliance officers en bestrafte ondernemers.