dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum28/04/2026

Gevoel voor leren
Perspectieven op emotionele aspecten van leren en ontwikkelen
In het beroepsleven van docenten spelen emoties altijd een rol. Toch worden ze in de onderwijspraktijk zelden benoemd en benut. Dit boek doorbreekt die stilte door wetenschappelijke inzichten over emoties in leren en onderwijzen toegankelijk te maken en te vertalen naar inspirerende voorbeelden voor de praktijk.
In Gevoel voor leren bieden 30 auteurs hun perspectief op emotionele aspecten van leren en onderwijzen. Met een duidelijke oproep: geef emoties een volwaardige plaats in leren en onderwijzen. De urgentie voor deze thematiek is groot. Thema’s zoals mentaal welzijn van jongeren, polarisatie, flexibilisering van het hoger onderwijs en de noodzaak van het opleiden van transitieprofessionals zetten de aandacht voor emoties in het leren hoog op de agenda.
De auteurs sluiten aan bij een belangrijke wending in de onderwijswetenschappen: leren en onderwijzen zijn niet louter cognitieve processen, maar complexe, holistische processen waarin ook emoties, lichamelijkheid en sociale context cruciaal zijn. Cognitie is niet los te koppelen van affectiviteit. Daarmee bieden zij een tegenwicht aan de nog steeds dominante cognitief-psychologische benadering.
Het boek presenteert tal van voorbeelden en ontwerpaanwijzingen die docenten, onderwijsontwikkelaars, onderwijskundig adviseurs en onderzoekers ondersteunen in het vormgeven van onderwijs waarin emoties een betekenisvolle plek krijgen. Daarbij wordt teruggegrepen op kernbegrippen als motivatie, aandacht, geheugen en waardenontwikkeling.