dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum01/07/2025
Creativiteit en cocreatie in sociaal werk (2e editie)
Paul Beekers, Ruud Kroes, Jan van Rosmalen
'Weten wat je moet doen als je niet weet wat je moet doen.'
In onze snel veranderende samenleving zijn sociaal professionals én cliënten steeds vaker aangewezen op de eigen creativiteit en op elkaar. Creativiteit en cocreatie in het sociaal werk gaat over anders denken en met lef handelen, om tot nieuwe en waardevolle mogelijkheden te komen. Het helpt mensen om creatief vertrouwen op te bouwen - om niet te verdwalen wanneer geijkte aanpakken niet langer werken of passend zijn.
Deel 1 van deze uitgave focust daarbij op de individuele creativiteit van sociale professionals én hun cliënten. Het biedt inzichten in creatieve processen, en praktische technieken hoe deze te hanteren. Daarnaast aandacht voor het doorbreken van gewoonten en hoe professionals hun creatief vertrouwen en dat van hun cliënten kunnen versterken en inzetten.In het tweede deel draait het om cocreatie, dialoog en diversiteit en de veranderende rol van de sociaal werker in een dynamische samenleving. Het benadrukt hoe professionals samen met cliënten, collega’s en netwerkpartners tot nieuwe en waardevolle mogelijkheden kunnen komen. Concepten zoals incrementeel werken, improvisatie en design thinking helpen creativiteit te verankeren in het sociaal werk. Dit deel biedt handvatten om via co-creatie waardevolle praktijkverbetering te realiseren.
Online leeromgeving
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, aangevuld oefenopdrachten met modelantwoorden, video’s, begrippentrainers en links naar aanvullende bronnen. Dit materiaal helpt om de theorie uit het boek beter te begrijpen en praktisch toe te passen.
Voor wie
Creativiteit en cocreatie in sociaal werk is geschikt voor diverse hbo-opleidingen in zorg en welzijn, zoals social work, pedagogiek en educatie & samenlevingsopbouw. Daarnaast biedt het waardevolle inzichten voor sociaal professionals die creativiteit en cocreatie willen inzetten in hun dagelijkse praktijk.Auteur(s)
Paul Beekers (1968) studeerde econometrie en sociale filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen, maar vond zijn roeping in het sociaal-maatschappelijke werk. Hij werkte als docent maatschappijleer en gaf voor Loesje schrijfworkshops over ‘de ideale school’. Bij onderwijsadviesbureau CPS begeleidde hij scholen op het gebied van pedagogisch klimaat en leerlingenzorg, wat leidde tot publicaties als Zin in school en Kiezen is een kunst. Vanuit zijn specialisatie in creativiteitsontwikkeling is hij als docent verbonden aan de HAN, waar hij studenten stimuleert om hun creatieve vaardigheden en groeimindset verder te ontwikkelen.
Ruud Kroes (1963) studeerde Economie en later Cultuur- en Godsdienstpsychologie aan de Radboud Universiteit. Tijdens de docentopleiding Maatschappijleer ontmoette hij Paul Beekers, met wie hij jarenlang schrijf-wandel-weekenden voor studenten organiseerde. Theater, creatief schrijven en improvisatie vormen voor hem belangrijke inspiratiebronnen, zowel privé als in zijn werk. Sinds 1996 is hij als docent verbonden aan de HAN. In zijn onderwijs verbindt hij zingeving met creativiteit, spel en kunst.
Jan van Rosmalen (1956) studeerde sociale pedagogiek en andragogiek aan de Radboud Universiteit. Als docent van de ‘nazaten van de kopse hof’ gaf hij mede vorm en inhoud aan de minor creativiteitsontwikkeling. Studenten van vrijwel álle Hbo-opleidingen in Nederland werden ondergedompeld in de opdrachten en lessen in creativiteitskunde, dans, drama, beeldend werken en muziek. Zij ontwikkelden het lef om al te handelen ook als plannen nog niet helemaal af zijn. Zoals Jan lesgaf aan deeltijdstudenten: ontmoetingen die leidden tot ‘een grote reeks niet voorgebakken wederzijdse leerervaringen'. In 2023 ging hij met pensioen.Jan is ook auteur van onder andere ‘Het woord aan de verbeelding’ (2023) en nog actief als interactief begeleider van (groepen) mensen uit opleidingen en werkveld.