Van leertheorie naar onderwijspraktijk vertaalt leerpsychologische inzichten en onderzoeksresultaten naar bruikbare leerprincipes voor het basis- en voortgezet onderwijs. Een must voor iedere (toekomstige) leerkracht!
In Van leertheorie naar onderwijspraktijk worden vragen beantwoord als: ‘Hoe kan ik leerlingen bepaald gedrag aan- of afleren?’ en ‘Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren of feiten onthouden?’ Naast de belangrijkste leertheorieën, schenkt het boek aandacht aan de rol van het geheugen tijdens het leerproces en aan probleemoplossend handelen. Met de aandacht voor concepten als competentieleren en werkplekleren sluit het boek goed aan op scholen en regionale opleidingscentra die deze concepten vaak als uitgangspunt nemen voor de vormgeving van hun onderwijs.
Deze herziene, achtste editie van Van leertheorie naar onderwijspraktijk is geactualiseerd op basis van nieuwe inzichten op het vlak van leertheorie en recente ontwikkelingen binnen de onderwijspraktijk. Deze nieuwe inzichten zorgen ervoor dat het boek past bij de hedendaagse visie op onderwijs. Zo is er een hoofdstuk toegevoegd over het connectivisme.
Het taalgebruik is aangepast, zodat het beter aansluit bij het hbo. Daarnaast is de structuur veranderd, waardoor er een prettigere opbouw is in de tekst. De vele aansprekende praktijkvoorbeelden uit het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs zijn geactualiseerd.
Van leertheorie naar onderwijspraktijk is gericht op de pabo en is daarnaast geschikt voor lerarenopleidingen voor het voortgezet onderwijs.
Met dit boek krijgen jij en je studenten toegang tot de uitgebreide online omgeving van studiemeister. Als docent krijg je de beschikking over een breed aanbod aan collegematerialen, zoals extra oefeningen, casussen en presentaties die eenvoudig op maat kunnen worden aangeboden. Je studenten verdiepen hun kennis en verbeteren hun vaardigheden met uitlegvideo's, samenvattingen, toetsvragen en begrippentrainers. Zo zijn je studenten goed voorbereid en kun jij tijdens de lessen de verdieping opzoeken!
Jos van der Wal was jarenlang verbonden aan de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL), nu NHL Stenden.
Tjipke van der Veen was jarenlang verbonden aan de afdeling Onderwijs van de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden (NHL), nu NHL Stenden.
Irene Hof studeerde wiskunde in Delft en werkte na haar afstuderen als docent wiskunde op een vmbo-school. Ze heeft veel ervaring opgedaan in het voortgezet onderwijs, van het vmbo tot het vwo. Daarnaast ontwikkelde ze lesmateriaal bij verschillende uitgeverijen en in samenspraak met het SLO.
Vanessa Dalm studeerde pedagogische wetenschappen in Leiden. Inmiddels is ze ruim tien jaar werkzaam als basisorthopedagoog. Daarnaast heeft ze lesmateriaal en specifieke onderwijsmethodes ontwikkeld voor pedagogische- en sociaal-maatschappelijke mbo-opleidingen.