Personen
Tonnis Bolks
NUR Codes (sub)
840 Onderwijs algemeen
Succesvol studeren met steun
Oei, ik groei! Display gevuld met 8 boeken
Competentiegericht werken met gezinnen
Competentiegericht werken in het onderwijs
Als (aanstaand) leerkracht in het primair onderwijs moet je van alles weten en kunnen. De actualiteit rond onderwijs en jeugdbeleid wijst uit dat het samenwerken met ouders een steeds grotere rol is gaan spelen in het werk van leerkrachten. Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed als ouders betrokken zijn bij de school. Hoe kunnen leerkrachten die betrokkenheid op een positieve manier stimuleren? In dit boek wordt de competentie ‘communiceren met ouders’ uitgewerkt. De theorie wordt in de eerste hoofdstukken duidelijk uiteengezet, waarbij de onderwerpen ‘school en ouders’, ‘communiceren’ en ‘gesprekken met ouders (en hun kinderen)’ behandeld worden. Uitgebreid wordt ingegaan op de ‘ouderschapstheorie’ met als centrale vragen: wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders en kinderen vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod: hoe voer je een gesprek met ouders, op welke wijze kan ook het kind worden betrokken bij deze gesprekken, welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het samenwerken met ouders moeilijk wordt? Deze nieuwe druk is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe voorbeelden en cases. Daarnaast is er meer aandacht voor het systeemgericht werken, het handelen vanuit een persoonlijke visie en ouder- en kindgesprekken. Er is een hoofdstuk toegevoegd over het voeren van kindgesprekken. Op de nieuwe online leeromgeving staan handige checklists en hulpmiddelen, video’s van praktijksituaties, opdrachten en het online boek. In deze talige en creatieve (reflectie)opdrachten wordt betekenis gegeven aan de ervaringen, de gevoelens, de gedachten en de motieven die een rol spelen binnen de communicatie met ouders en hun kinderen. Daarbij komen persoonlijke kwaliteiten naar voren en worden leerpunten aangereikt. Dit boek is bedoeld voor Pabo-studenten en leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs. Ook is het boek geschikt voor anderen die beroepsmatig met kinderen en hun ouders werken. Tonnis Bolks is onderwijskundige en als docent-onderzoeker en kenniskringlid van het lectoraat Goede Onderwijspraktijken werkzaam bij de Educatieve Academie van Hogeschool Viaa in Zwolle.