dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum03/06/2021
verschijningsdatum02/12/2015
verschijningsdatum16/10/2015
Hbo- en wo-studenten worden geacht onderzoek te kunnen uitvoeren en dit kritisch te kunnen beoordelen. Deze uitgave helpt daarbij. Maar de stof van Logisch en kritisch denken heeft meer te bieden. Het is een onmisbaar stuk gereedschap bij het nemen van beslissingen als professional. Want wat ook je specialisme is, logisch en kritisch denken heb je op elk vakgebied nodig.
Met Logisch en kritisch denken ontwikkelen hbo- en wo-studenten hun vermogen tot logisch denken, helder analyseren en kritisch oordelen. Aan de hand van levendige voorbeelden uit uiteenlopende disciplines wordt ingegaan op logica, geldigheid en drogredenen. Validiteit, inductie en deductie komen uitgebreid aan bod, en ook worden psychologische obstakels bij kritisch nadenken besproken, een onderwerp dat veel studenten interessant vinden. Het laatste hoofdstuk gaat op niet-technische wijze in op statistisch onderzoek. Achterin het boek staan oefenopgaven en op de website zijn uitwerkingen en extra opdrachten beschikbaar. Docenten kunnen gebruikmaken van een intaketoets, tentamenvragen en powerpoints bij het boek.
Logisch en kritisch denken is bedoeld voor hbo-studenten en voor eerstejaars wo-studenten. Het past bij modules waarin argumenteren en academische vaardigheden centraal staan.
In deze tweede, herziene druk van Logisch en kritisch denken is een aantal praktijkvoorbeelden geactualiseerd en zijn er nieuwe opgaven opgenomen, enkele daarvan hebben betrekking op de coronapandemie. Er is meer aandacht voor de psychologische obstakels bij kritisch nadenken, een onderwerp dat studenten heel interessant blijken te vinden.
Op de website zijn extra oefeningen opgenomen. Aan het docentenmateriaal is bovendien een intaketoets toegevoegd om het beginniveau van logisch en kritisch denken van studenten vast te stellen.
Simon Burgers studeerde Nederlandse Taal- en Letterkunde en is gespecialiseerd in Argumentatieleer en in Methoden en Technieken van Wetenschappelijk Onderzoek. Hij heeft een zeer ruime ervaring als docent in communicatieve vakken, argumentatieleer en kritisch denken. Eerder verscheen van hem bij Uitgeverij Coutinho het boek Taalproblemen van nu.