dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum01/07/2009
Doel van de test
Met de SCVT wordt vastgesteld of kinderen in de leeftijd van 4 t/m 12 jaar zich de sociaal- cognitieve vaardigheden hebben eigen gemaakt op het voor hen leeftijdsgerelateerde ontwikkelingsniveau. Sociale cognitie wordt beschouwd als een erg belangrijke en zelfs noodzakelijke voorwaarde voor kwalitatieve veranderingen in sociaal gedrag. SCVT- scores kunnen gezien worden als een kwantitatieve weergave van deze kwalitatieve veranderingen. Afname van de SCVT geeft zicht op de aard van eventuele tekorten in het sociaal- cognitief functioneren. Afname is geïndiceerd bij kinderen waarvan vermoed wordt dat zij problemen hebben met sociale informatieverwerking, zoals het geval is bij kinderen met ADHD, een oppositionele gedragsstoornis of een aan autisme verwante stoornis.
Toepassing
Wat meet de SCVT?
De SCVT meet acht, aan de leeftijd gerelateerde sociaal cognitieve vaardigheden. Deze vaardigheden zijn:
Behaalt een kind niet de score die wordt verwacht bij zijn/haar leeftijd dan is aandacht geboden voor een mogelijk problematische ontwikkeling.
Voor wie?
Afname, scoring en interpretatie van de SCVT is voorbehouden aan diagnostische bevoegde professionals.
Afname en scoring
De SCVT bestaat uit zeven verhaaltjes met bijbehorende plaatjes. Bij elk verhaaltje horen acht vragen, die de acht sociaal cognitieve vaardigheden vertegenwoordigen. De afnameduur is circa 30 minuten. Het testmateriaal bevat tevens twee parallelversies: de SCVT-A en de SCVT-B. Deze versies bestaan beide uit drie verhaaltjes.
Belangrijk: u kunt deze test alleen afnemen indien u over de SCVT complete set beschikt.
Normen
Interpretatie van de scores vindt plaats door het vergelijken van de individuele testscores met normscores. Hiervoor worden in de handleiding de volgende normgegevens gegeven:
Materiaal
SCVT-complete set
SCVT-scoreformulieren (per 25)
SCVT- handleiding
SCVT- vragenboekje (gratis downloadbaar op de BSL-shoppagina van de complete set