Personen
Stuart Sutherland
Kees de Vries
NUR Codes (sub)
770 Psychologie algemeen
Psychologie
Psychoanalyse en religie
Unraveling branding systems
De vraag is het antwoord
In deze woelige economische tijden, waarin de homo economicus plaatsmaakt voor de homo psychologicus, is Stuart Sutherlands onthullende verslag over irrationaliteit nuttig en welkom. Irrationaliteit bepaalt, meer dan ons lief is, vrijwel elke menselijke redenering of beslissing. Soms is er ook geen tijd voor rationaliteit: voor je alle mogelijkheden hebt afgewogen, is de patiënt al overleden, of het bedrijf failliet. Dit boek is een klassieker uit 1992, een parel van psychologische en statistische feiten en verhalen over verkeerd denken. Managers zijn soms niet rationeel, maar lui of zelfzuchtig. Consumenten en producenten laten zich vaker door impulsen leiden dan economen denken. De irrationaliteit van financieel adviseurs wordt alleen geëvenaard door die van hun klanten. Irrationaliteit staat niet gelijk aan onwetendheid, en rationaliteit leidt niet altijd tot de beste uitkomst. Dit boek leert je niet alleen je te weren tegen aanslagen op je gezond verstand, maar ook de vraag te stellen: is rationaliteit wel noodzakelijk - of zelfs wenselijk? Stuart Sutherland (1928-1998) was hoogleraar psychologie aan de Universiteit van Sussex en columnist voor The Observer, The New York Times en The Daily Telegraph. 'Eindelijk in het Nederlands vertaald.' - de Volkskrant 'Een klassieker die op elke boekenplank zou moeten staan.' - De Standaard