Personen
Gabriël Prinsenberg
NUR Codes (sub)
740 Mens en maatschappij algemeen
Wetstratees
Vernederd, verkracht, verborgen
BISAC Codes
EDUCATION / Philosophy, Theory & Social Aspects
Het huidige onderwijs in onwetendheid
Traditionele modellen ‘hoe te leven’ zijn door nieuwe generaties met alternatieve modellen ingewisseld. Een belangrijk gevolg van deze verandering is dat er behoefte ontstaat meer inzicht te krijgen in wíe je bent en wat je voorgeschiedenis daaraan heeft bijgedragen. Dat geldt vooral als je gaat studeren, in een beroep stapt of belangrijke beslissingen gaat nemen. Al met al een uitgesproken reden om de levensloop onder de loep te nemen! Een van de meest in het oog springende werkwijzen om dat doel te bereiken is het biografisch werken, een praktische toepassing van de levenskunst. Binnen de praktijk van onderwijs, sociaal werk en de zorg, loopbaanbegeleiding en geestelijk werk wordt deze methodiek intussen als een welkome verdieping ervaren. Biografisch leren en werken biedt een eclectisch overzicht van deze werkwijze. Er is aandacht voor historische bronnen, de pioniers met hun visies omtrent levensloop en levensverhaal en er wordt uitgebreid ingegaan op het praktisch handelen van het biografisch onderzoek met een groot aanbod van voorbeelden, casuïstiek en oefeningen. Door de keuze van een creatieve aanpak – zoals autobiografisch vertellen en schrijven, beeldend werken, spel en drama – wordt de dynamiek van het levensverhaal beter zichtbaar. Gabriël Prinsenberg zet zich sinds de jaren tachtig in het biografisch leren en werken als een methode te introduceren, onder andere als docent binnen het hbo in Nederland en Duitsland. Daarnaast heeft hij in diverse variaties seminars en meerjarige opleidingen in biografisch werken gegeven, onder meer bij Instituut Labyrint. Hij publiceerde verschillende boeken over deze thematiek.