Personen
Jos van de Laar
NUR Codes (sub)
130 Mens en maatschappij algemeen
Didactische ondersteuning | OA 4.61
De Biochemische Mens naar Geluk en Genot
Een methode levensbeschouwing, filosofie en burgerschap voor de basisvorming
Doelgroep van Wijs Worden
Wijs Worden komt tegemoet aan de grote vraag naar bezinning op levensbeschouwing, ethiek, burgerschap, en filosofie in het Voortgezet Onderwijs. De methode is bruikbaar in de basisvorming bij die vakken waar 'verantwoordelijk handelen' een belangrijk thema vormt.
Van Wijs Worden zijn twee versies leverbaar:
* Wijs Worden voor HAVO/VWO
* Basiseditie van Wijs Worden voor VMBO-T/HAVO
Kenmerken Wijs Worden
Met de methode Wijs Worden maakt de leerling kennis met levensbeschouwelijke vragen en antwoorden daarop. De inhoud staat in het perspectief van het actuele debat over de plaats van levensbeschouwingen in onze samenleving. Daarom spelen basiswaarden als vrijheid, gelijkwaardigheid, democratie en tolerantie een belangrijke rol.
Wijs Worden draagt bij tot het vermogen van de leerling om kritisch te kunnen reflecteren op de eigen - groeiende - levensbeschouwelijke en morele opvattingen; voor deze kritische reflectie op de eigen levensbeschouwing wordt binnen Wijs Worden de term 'filosofie' gebruikt.
Inhoud Wijs Worden
hst 1 Gelukkig worden
hst 2 Lijden en dood
hst 3 Nieuwe levensbeschouwingen
hst 4 Mensbeelden
hst 5 Mode
hst 6 Wijsheid uit het oude China
Belangrijkste verbeteringen ten opzichte van de bestaande editie:
Werkboek
* Grotere diversiteit aan opdrachten (met name wat de moeilijkheidsgraad betreft) hetgeen gebruik van Wijs Worden op meerdere niveaus mogelijk maakt.
* Verbeterde beelddidactiek met speciale kijkopdrachten. Dit werd mede gerealiseerd door een geheel in kleur gedrukt werkboek.
Begrippen
Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een korte uitleg van alle belangrijke begrippen die in het hoofdstuk aan de orde komen. Deze lijst staat ook op de voor gebruikers toegankelijke website van Wijs Worden.
Test jezelf
De leerling kan aan de hand van meerkeuzevragen per hoofdstuk testen of de stof voldoende verwerkt is. Deze 'test jezelf'-vragen zijn te vinden op de gratis toegankelijke website.
Toetsbaarheid
* Het uitsluitend voor docenten toegankelijke deel van de website biedt bij ieder hoofdstuk meerkeuze toetsvragen.
* Ook door toevoeging van cognitieve elementen en door de royale begrippenlijst per hoofdstuk zijn de mogelijkheden om efficiënt te toetsen sterk toegenomen.
Vormgeving
De vormgeving is zowel speelser als functioneler; illustraties staan duidelijker ten dienste van de inhoud. Het werkboek is geheel in kleur (zie bij werkboek).
Uitgebreide - gratis toegankelijke - website
* Speciale webopdrachten.
* Test jezelf opdrachten.
* Extra stoffen en opdrachten.
* Begrippenlijst per hoofdstuk.
* Speciale bijlage met stoffen en opdrachten over argumenteren en redeneren.
* Een alleen voor de docent toegankelijk deel met onder meer meerkeuzetoetsvragen per hoofdstuk.