Personen
Jos van de Laar
Erik de Brouwer
Peter Coolen
NUR Codes (sub)
130 Mens en maatschappij algemeen
Didactische ondersteuning | OA 4.61
De Biochemische Mens naar Geluk en Genot
Kennis maken met filosofie Doordenken is een kennismaking met een filosofische benadering van de werkelijkheid en bedoeld voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Doordenken kan met name zinvol gebruikt worden op scholen die filosofie als eindexamenvak aanbieden binnen het tweede fase onderwijs. Daarnaast wordt ook tegemoet gekomen aan de behoefte aan burgerschap en verantwoordelijk handelen. Leerboek en werkboek Voor de leerlingen is er een leerboek en een werkboek. Het werkboek volgt het leerboek op de voet met verwerkingsopdrachten. Die opdrachten zijn verschillend van aard: de ene keer gaat het om het reproduceren van kennis, de andere keer worden leerlingen uitgedaagd kritisch na te denken en door te denken. Daarnaast bestaat ruimte voor het voeren van een discussie of een socratisch gesprek. Docentenboek Het docentenboek biedt uitgebreide ondersteuning bij het lesgeven: antwoorden op vragen die mikken op een eenduidig antwoord door de leerling, antwoordsuggesties bij vragen met een wat meer open karakter, toelichtingen bij tal van vraagstellingen, literatuurverwijzingen, didactische tips en toetsvragen. Inhoud Doordenken hst 1 Wat is filosofie? par. 1 Filosoferen: doordenken! par. 2 Gewone vragen en filosofische vragen par. 3 Aanleidingen om te filosoferen par. 4 Waarom filosoferen? par. 5 Samen filosoferen par. 6 Filosofie en levensbeschouwing Begrippen bij hoofdstuk 1 hst 2 Wat is de mens? par. 1 Wat is een mensbeeld? par. 2 Ontstaan van het westers mensbeeld par. 3 Lichaam en geest par. 4 Mens en dier par. 5 Mensen: vrienden of vijanden van elkaar? par. 6 Vrijheid en determinisme Begrippen bij hoofdstuk 2 hst 3 Over goed en kwaad par. 1 Goed en kwaad par. 2 Normen en waarden par. 3 De gouden regel par. 4 Wat is een deugd? par. 5 Dapperheid par. 6 Eerlijkheid Begrippen bij hoofdstuk 3 hst 4 Hoofdwaarden in onze maatschappij par. 1 Vrijheid par. 2 Gelijkheid par. 3 Democratie par. 4 Tolerantie par. 5 Spanningen tussen hoofdwaarden Begrippen bij hoofdstuk 4 hst 5 Wat kun je zeker weten? par. 1 Inleiding par. 2 Wat je zeker kunt weten par. 3 Wat je niet zeker kunt weten par. 4 Zeker weten en geloven Begrippen bij hoofdstuk 5