dit werk kent de volgende uitvoeringen
E-book (epub)
ISBN9789047003250
verschijningsdatum02/05/2010
verschijningsdatum02/05/2010
Reeksen
Business bibliotheek
Pakket Ardon- Doorbreek de cirkel & Ontketen vernieuwing
Hoe word je gelukkig in een zakelijke omgeving? En hoe worden organisaties gelukkig, ofwel succesvol? In Geluk in zaken stelt Peter ten Hoopen, auteur en mede-oprichter van een succesvol reclamebureau, dat het antwoord voor mensen en organisaties gelijk is: jezelf zijn. Doen waar je in gelooft, kiezen voor werk dat je met heel je hart kunt doen. Die keuze lijkt een luxe, maar is in feite eerste voorwaarde voor succes. Want werk dat je met liefde doet, doe je veel beter. Dat geldt voor mensen, en het geldt ook voor organisaties. Waar diverse managementdenkers aanbevelen om organisaties te zien als organismen, gaat Peter ten Hoopen een stap verder door te zeggen: zie organisaties als mensen, met een vergelijkbaar gevoelsleven en vergelijkbare behoeften. Behandel ze vanuit dezelfde wijsheid; observeer, heel, en stuur ze met dezelfde psychologische methoden. De auteur, die vóór zijn zakelijke carrière jaren door het oosten reisde (en daarvan verslag deed in onder meer Heilige voor halve dagen), laat de actuele relevantie zien van oude Vedische wijsheid en de westerse weerklank ervan: in de Griekse filosofie van de Stoa en in de humanistische psychologie, die de basis vormen voor het gedachtegoed van cutting edge managementdenkers. Consistent in zijn gelijke behandeling van het individu en organisaties, trekt Peter ten Hoopen de lijn van Maslow's humanistisch psychologie door naar het bedrijfsleven: wat mensen gelukkig en succesvol maakt is hetzelfde dat bedrijven succesvol maakt. Zijn stijl van interveniëren, die hij highlighting noemt, is niet gericht op wat mensen en organisaties verkeerd doen, maar op wat ze goed doen; niet op de problemen die ze hebben, maar op wat ze kracht geeft - met als doel om dat te versterken. Geluk in zaken is geschreven voor ieder met belangstelling voor de rol van de mens in het bedrijfsleven en van het bedrijfsleven in de samenleving. Het boek is een praktische leidraad voor managers die toe zijn aan geluk en werkelijk succes, en een vernieuwende bijdrage leveren aan het denken over leiderschap in de eenentwintigste eeuw. Peter ten Hoopen, consultant en adviseur bij managementcentrum De Baak, publiceerde eerder romans en literaire non-fictie.