Het oplossen van maatschappelijke vraagstukken is de laatste jaren complexer geworden. Dit komt onder andere doordat we steeds vaker te maken krijgen met een groot scala aan belanghebbenden. Belanghebbenden die – vaak terecht – op uiteenlopende manieren aandacht vragen voor het eigen belang in het licht van de publieke opgave. Tegelijkertijd heb je als omgevingsprofessional te maken met maatschappelijke trends als polarisatie, de ik-cultuur, afnemend vertrouwen in overheden, schaarste aan ruimte en de rol van sociale media in het publieke debat.
Het is dus niet verwonderlijk dat we zo vaak felle discussies en snel escalerende conflicten zien in de samenleving. Strategisch OmgevingsManagement (SOM) biedt een effectieve aanpak van opgaven waarin verschillende stakeholders andere of zelfs tegengestelde belangen hebben. Dit praktijkboek biedt 99 antwoorden op veelgestelde vragen over de aanpak van maatschappelijke vraagstukken met deze methode. Het vormt daarmee een zeer praktische aanvulling op het Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0.
Jeroen Medema werkt als senior adviseur bij WesselinkVanZijst aan uiteenlopende maatschappelijke vraagstukken. Hij is naast adviseur ook trainer/coach en publiceert regelmatig over het vakgebied.
Hans van Zijst richtte in 2011 samen met Marc Wesselink (auteur Handboek Strategisch OmgevingsManagement 2.0) WesselinkVanZijst op, bureau voor SOM-advies en opleiding. Hij is senior adviseur en trainer, gespecialiseerd in Mutual Gains-onderhandelingen.
‘Omdat de opgaven niet makkelijker worden, het aantal stakeholders niet minder, belangen niet kleiner, vertrouwen niet vanzelfsprekender’