Maak je goede reputatie bestand tegen turbulentie. Commissarissen en toezichthouders lopen steeds meer persoonlijk risico bij de uitoefening van hun toezichthoudende rol. Je reputatie komt snel onder druk als de omgeving het beeld heeft dat de raad van commissarissen of toezichthouders te laat of niet adequaat heeft gehandeld. In de huidige cancelcultuur kan het vervolgens snel met je gedaan zijn. Helaas ontdekken steeds meer toezichthouders dit in de praktijk. Het belang van reputatiemanagement is dan ook groot: voor de organisatie, voor de raad waar je in zit en voor jezelf. In Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders leer je de 8 basislessen waarmee je je reputatie opbouwt en beschermt: wees consistent, omgevingsgericht, coöperatief, transparant en verbindend, handel integer, kijk vooruit en sta op als het spannend wordt. Deze lessen vormen samen een waardevol maatwerkboek voor iedere aankomende en bestaande commissaris en toezichthouder. In een wereld waar vertrouwen en transparantie steeds belangrijker worden, is een sterke reputatie de hoeksteen van goed bestuur en verantwoord leiderschap. Gebruik het dit boek bij het maken van bewuste en zorgvuldige keuzes. Op de eerste plaats bij je adviezen en besluiten in de raad, die maatschappelijk gedragen en zorgvuldig beredeneerd moeten zijn. Maar daarnaast ook bij de selectie van je commissariaten. Kies uiteindelijk alleen voor commissariaten waarbij er een gezonde balans is tussen de lusten en de lasten. En bij twijfel is het advies: niet doen! Frank Peters is oprichter en mede-eigenaar van VIRTUS Communications (2014) en docent aan de commissarissenopleidingen bij TIAS en Nyenrode BU. Hij heeft ruim 30 jaar ervaring in reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Eerder schreef hij onder andere Het juiste doen als niemand kijkt, Van winst naar waarde en Stop het zwijgen (met Karin Bosman).