dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum26/04/2023
‘Het inzicht dat we gebruikers van sociale media moeten gaan zien als democratische burgers en niet als consumenten maakt dit korte essay van Habermas een waardevolle bijdrage aan het debat over de staat van onze democratie.’ – NRC
Jürgen Habermas herneemt de thematiek van zijn klassieke werk De structuurverandering van het publieke domein (1962) in het licht van nieuwe media en de crisis van de democratie. Door hun platformkarakter hebben nieuwe media een nieuwe structuurverandering teweeggebracht die ook nieuwe eisen stelt aan onze mondigheid. Maar de verwarring tussen publieke en private communicatie die door de opkomst van nieuwe media is ontstaan, ondermijnt ook de democratie. Hoe kunnen we een publiek domein blijven garanderen dat ruimte biedt aan concurrerende meningen, waar burgers uit kunnen putten en ook aan kunnen bijdragen? Het antwoord op deze vraag is cruciaal voor het voortbestaan van onze democratie.
Jürgen Habermas (1929) is een van de grote filosofen van de twintigste eeuw. Zijn werk is internationaal van grote invloed en wordt door een breed publiek gelezen. Meerdere boeken van zijn hand verschenen in vertaling bij Boom, waaronder zijn hoofdwerk De structuurverandering van het publieke domein in 2015 en Over democratie in 2020.