dit werk kent de volgende uitvoeringen
Pakket
ISBN9789059089068
verschijningsdatum30/08/2017
verschijningsdatum30/08/2017
Personen
. Alamire Foundation
NUR Codes (sub)
660 Muziek algemeen
Opera voor Dummies
Flamenco
In 2014 verkocht een klein Brussels veilinghuis een uitzonderlijk goed bewaard en tot dan toe totaal onbekend laatvijftiende-eeuws liedboek aan een privékunsthandelaar. Aangezien het een uiterst zeldzaam en zowel muziekhistorisch als algemeen cultureel zeer belangrijk manuscript betreft, kocht de Koning Boudewijnstichting het aan en deponeerde het bij de Alamire Foundation in de Leuvense Parkabdij. Benoemd als het ‘Leuven Chansonnier’ bevat dit sierlijk vervaardigd persoonlijk liedboek negenenveertig profane Franse chansons en één religieus werk op Latijnse tekst, van de hand van gerenommeerde componisten als Johannes Ockeghem (ca. 1420-1497) en Anthoine Busnoys (ca. 1430-1492). Twaalf composities zijn unica. Deze becommentarieerde facsimile is de eerste van een nieuwe reeks, de Leuven Library of Music in Facsimile, met als general editors David J. Burn en Bart Demuyt. De reeks staat in voor kwalitatief hoogstaande reproducties van originele muzikale bronnen die op esthetisch, muzikaal en cultureel vlak bijzonder waardevol zijn. Alle facsimile’s zijn volledig in kleur en op het originele formaat. Ze zijn voorzien van een uitvoerige commentaar, geschreven door een gezaghebbend expert.
In 2014, a small Brussels auction-house sold an extraordinarily well preserved and previously entirely unknown late fifteenth-century songbook to a private art-dealer. Given the extreme rarity and immense music-historical and cultural importance of this manuscript, it was subsequently acquired by the King Baudouin Foundation and deposited with the Alamire Foundation in Leuven’s Park Abbey. Now known as the Leuven Chansonnier, this elegantly produced personal object contains forty-nine French-texted secular pieces and one Latin sacred work by leading composers including Johannes Ockeghem (c. 1420–97) and Anthoine Busnoys (c. 1430–92). Twelve of the pieces are unique to the manuscript. The present facsimile with commentary launches a new series, the Leuven Library of Music in Facsimile, under the general editorship of David J. Burn and Bart Demuyt. The series presents high-quality reproductions of primary music sources of outstanding aesthetic,historical, and cultural value. Each facsimile is in full colour, at original size, and accompanied by an extended commentary, written by a leading expert.