dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum03/12/2002
Volgens welke uitgangspunten en met behulp van welke systemen belonen ondernemingen en non-profit organisaties hun managers en personeelsleden? En wat voor resultaten zijn daarmee bereikt? Deze vragen staan centraal in dit boek, waarbij het accent telkens wordt gelegd op hoe de beloning beter zou kunnen worden vormgegeven. Beter zowel voor ÔdeÕ organisatie als voor ÔdeÕ medewerkers.
Zulke vragen komen natuurlijk niet zomaar naar voren. E n perspectief wordt gevormd door veranderingen die zich deze jaren voordoen in de bedrijfsvoering, en wel met name op het gebied van Human Resource Management. Een tweede perspectief ligt in de uitgangspunten voor de beloning, zoals die in veel landen worden gehanteerd. Functiewaardering vormt ook in ons land de klassieke basis voor het ÔvasteÕ deel van de beloning, waartegenover de opkomst van de resultaatafhankelijke beloning staat. Maar onder welke omstandigheden leidt resultaatafhankelijke beloning ook tot betere resultaten? Ook wordt stilgestaan bij de ervaringen die met Ô la carteÕ beloning zijn opgedaan. Het derde perspectief gaat over het streven van veel organisaties naar strategische beloning, waardoor de Ôtotal compensationÕ beter zou kunnen aansluiten op de hoofdpunten van het bedrijfsbeleid.
De idee n en voorstellen waarmee de auteur in dit boek komt, zijn mede gebaseerd op een breed reservoir aan onderzoeksresultaten, ervaringen uit de praktijk en diverse theoretische perspectieven op beloning.