dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023248125
verschijningsdatum09/06/2011
verschijningsdatum09/06/2011
Nederland kent in Stichting Management Studies al ruim veertig jaar een actief netwerk van ondernemingen en onderzoekers. Tal van nieuwe ontwikkelingen en vraagstukken in de bedrijfsvoering van ondernemingen en organisaties werden door dit netwerk opgespoord, gevalideerd, gevormd, van een oplossingsrichting voorzien en gepubliceerd. SMS verstaat de kunst themas die op bestuurstafels zullen gaan spelen tijdig indringend te verkennen en te bespreken. Sprekende voorbeelden zijn vraagstukken met betrekking tot organisatiecultuur, deeltijdarbeid, flexibiliteit, angst voor verandering, unit management, verzelfstandiging, horizontale synergie, employability, verschillende veranderingen op de werkvloer, shared service centers, productiviteit in dienstverlening, corporate governance, multidimensionale organisaties en de rol van private equity.
SMS is een kenmerkend onderdeel van de Nederlandse overlegeconomie, maar is buiten de instituties daarvan georganiseerd en gefinancierd. Juist daardoor kon en kan het netwerk een heel eigen rol vervullen in de sociaal-economische ontwikkeling van Nederland. De boeken die dit netwerk voortbrengt, weten zich gewoonlijk met gemak staande te houden in de vloedgolf van Amerikaanse
en meer populistische managementboeken. Ze zijn niet stellig maar nieuwsgierig, nodigen uit tot leren en experimenteren, en zijn toch gericht op economische efficiency. De kracht van de SMS-boeken ligt telkens in het vruchtbare samengaan van de nieuwsgierigheid van wetenschappers en de pragmatische instelling van ondernemers en bestuurders.
Veertig jaar Management Studies verschijnt ter gelegenheid van het afscheid van mevrouw drs. B. (Barbera) van Dijkum-de Jong. Zij was gedurende die veertig jaar, van 19712011, verbonden aan Stichting Management Studies, sinds 1982 als secretaris. Vele bestuurders, onderzoekers en collegas hebben in dat kader hun impressies over SMS en mevrouw Van Dijkum op papier gezet. Daarmee is dit boek ook een case study over de manier waarop dienend leiderschap een netwerk doet floreren.
Dit boek, zowel tijdsdocument als liber amicorum, biedt een unieke kijk in de werking van een van de succesvolste netwerken in sociaal-economisch Nederland en laat zien waarom dit netwerk meermalen grensverleggend kon zijn. Tegelijkertijd is het een ode aan de vrouw die de afgelopen veertig jaar, zichzelf altijd op de achtergrond stellend, als een rots in de branding bepalend is geweest voor de kwaliteit van al die belangrijke publicaties van SMS, Barbera van Dijkum.