dit werk kent de volgende uitvoeringen
Hardback
ISBN9789079564224
verschijningsdatum01/12/2010
verschijningsdatum01/12/2010
HANDBOEK COÖPERATIE
Het aantal coöperaties in Nederland groeit snel. De coöperatie wordt meer en meer (h)erkend als een eigentijdse, transparante, duurzame en democratisch gecontroleerde onderneming. Vroeger kwam deze ondernemingsvorm vooral voor in de land- en tuinbouw en in de bank- en verzekeringssector. Nu groeit het aantal coöperaties in alle sectoren van de economie, zowel ondernemers- als consumentencoöperaties. Ook op het grensvlak van het publieke en private domein - zoals in zorg, onderwijs, energie en publieke dienstverlening ¿ kiezen samenwerkingspartners vaker voor de coöperatieve aanpak.
In de wetenschap en het politieke debat over een meer duurzame economische orde, krijgt de coöperatieve wijze van ondernemen steeds vaker de aandacht. Het past bij het streven naar een meer participatieve samenleving, een samenleving waarbij direct betrokkenen medeverantwoordelijkheid nemen voor de blijvende beschikbaarheid van producten en diensten.
Dit handboek - bestemd voor praktijk en onderwijs ¿ verschaft op inventariserende wijze inzicht in het actuele denken over de coöperatieve ondernemingsvorm. Auteurs van verschillende disciplines behandelen uiteenlopende aspecten die na een inleidend hoofdstuk zijn gegroepeerd rondom acht thema¿s, waarna bij wijze van illustratie 13 coöperatieve ondernemingen worden beschreven;
- Governance; bestuur en toezicht
- Financiële onderwerpen en rapportage
- Communicatie en marketing
- Strategie en management
- Juridische onderwerpen
- Fiscale onderwerpen
- Maatschappelijke verantwoordelijkheid en zelfregulering
- De internationale coöperatie
- Voorbeelden van coöperatieve ondernemingen
Nederland kent uiteenlopende soorten coöperaties. De wettelijke regeling geeft daarvoor de ruimte. Kenmerkend blijft altijd het ¿ondernemen met een achterban¿; door samen met de leden te ondernemen, wordt tegen gunstige condities voorzien in de behoeften van die leden. Coöperaties die daarin succesvol zijn, beantwoorden de vragen die dat succes met zich brengt soms heel verschillend. Die vragen hebben bijvoorbeeld betrekking op financiering van expansie, verbreding van het productenpakket, professionalisering van bestuur en toezicht, schaalgrootte en ledenbetrokkenheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid, fusie en reorganisatie, of heroriëntatie op de strategie. Ook deze actuele vraagstukken komen in dit handboek aan bod.