dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum28/08/2012
Competenties en leerresultaten van de professionele bachelor in de ergotherapie onderzoekt en bespreekt de nieuwe kennis- en vaardigheidsdomeinen voor de bacheloropleidingen in de ergotherapie.
Het boek is bedoeld als handleiding voor studenten, lesgevers, curriculumvoorzitters, praktiserende ergotherapeuten en stagebegeleiders.
De verschuiving van een medisch denkkader naar een biopsychosociaal en ecologisch denkkader heeft de kijk op gezondheid en welzijn enorm gewijzigd.
Binnen de ergotherapie gaat het nu minder om het aanleren van kennis over een bepaald ziektebeeld, maar eerder om het aanleren van vaardigheden om vanuit een handelingsperspectief evidentie te vinden voor een bepaalde interventietechniek, die toe te passen en het geleerde te generaliseren naar onbekende doelgroepen of domeinen.
Het is belangrijk om ergotherapeuten op te leiden die klaar zijn om de toekomstige uitdagingen binnen de gezondheids- en welzijnszorg op een professionele manier aan te pakken.
Accurate diagnosestelling, coaching, adviesverlening, behandeling, management en onderzoek behoren tot de competenties van de hedendaagse ergotherapeut in een snel wijzigende multiculturele maatschappij.
Rekening houdend met de Europese afspraken uit het Bolognaproces, de (inter)nationale referentiekaders, occupational science en ergotherapieliteratuur wordt in dit boek een overzicht gegeven van de competenties en de bijbehorende leerresultaten van de professionele bachelor in de ergotherapie.
Over de auteur
Dominique Van de Velde is doctor in de gezondheidswetenschappen (Universiteit Gent) en behaalde zijn master in de ergotherapie aan Karolinska Institutet in Stockholm. Hij is lesgever en curriculumvoorzitter van de opleiding professionele bachelor in de ergotherapie van de Arteveldehogeschool en is programmadirecteur van de interassociatieve opleiding master of science in de ergotherapeutische wetenschap.