Personen
Elaine N. Aron
Jan Willem Reitsma
NUR Codes (sub)
770 Psychologie algemeen
Psychologie
Psychoanalyse en religie
Unraveling branding systems
De vraag is het antwoord
Tijdens de lunch vertelt een vriendin je over haar promotie. Wat gebeurt er dan? Je wilt blij voor haar zijn, maar je ontkomt er niet aan dat je jezelf met haar gaat vergelijken. Je beseft dat jij al vijf jaar geen promotie hebt gehad en je voelt je ellendig. Ga zo maar door: het succes van je vrienden maakt jou onzeker, en misschien zelfs wel depressief, hoewel je oprecht dol op ze bent. Je voelt je klemgezet, en ongelukkig.
Dit voorbeeld laat de twee processen zien die onze sociale relaties bepalen: statusbepaling en verbinding, ofwel ranking en linking. En ook al is statusbepaling op zich een gezond onderdeel van ons leven (denk aan sport, en vriendschappelijke competitie), het kan als gevolg hebben dat we steeds slechter over onszelf gaan denken. Dat ondergewaardeerde ik kan zo sterk worden dat onze hele sociale waarneming erdoor wordt gekleurd. Elaine N. Aron schreef met De kracht van zelfwaardering opnieuw een opzienbarend boek dat oplossingen biedt voor wat een steeds groter probleem van onze tijd aan het worden is.