Duik in de wereld van de Nederlandse mode en lifestyle retail en laat je meeslepen door de onuitwisbare impact van haar iconen. In ‘Karakters in Retail’, geschreven door journalist Yvo van Regteren Altena, lees je de unieke verhalen van de drijvende krachten achter bekende merken.
Dit boek biedt een unieke kijk achter de schermen bij topondernemers die zelden op de voorgrond treden. Zoals Ronald de Waal (WE Fashion), Fred Gehring (o.a. Tommy Hilfiger), Fokke de Jong (Suitsupply) en Raymond Cloosterman (Rituals). En Madeleine Pauw, Oger Lusink en Roland Kahn vertellen hoe zij het succes doorgeven. Ook de nieuwe generatie iconen, zoals Philip Hillege (Skins Cosmetics), Jason Denham (DENHAM), Guillaume Philibert Chin (Filling Pieces), Sharon Hilgers (My Jewellery) en Nikkie Plessen (N Brands), krijgen een podium.
Twaalf unieke verhalen vormen samen een inspirerend geheel over de weg naar succes in een voortdurend veranderende wereld. ‘Karakters in Retail’ is meer dan een boek; het is een ode aan vernieuwers, uitvinders en doorzetters die met visie en passie de Nederlandse mode- en lifestyle-retail naar nieuwe hoogtes hebben gebracht. Hun verhalen tonen niet alleen hun successen en uitdagingen, maar bieden ook waardevolle lessen en inspiratie voor zowel gevestigde ondernemers als de volgende generatie die haar stempel op de industrie wil drukken.
Laat je meenemen door de visie van deze toonaangevende figuren, die niet alleen hun stempel hebben gedrukt op de Nederlandse retail, maar ook een bron van inspiratie zijn voor iedereen die droomt van succes. ‘Karakters in Retail’ is een ‘must-reed’ voor liefhebbers van mode, lifestyle en ondernemerschap – én voor iedereen die gefascineerd is door de kracht van innovatie en creativiteit.
Yvo van Regteren Altena is journalist en bekend om zijn bijdragen aan onder andere NRC, Quote en National Geographic. Daarnaast is hij auteur van boeken als Man & Pak, Oud Geld en Reizen Zonder Trekhaak. Sinds 2022 is hij de host van de populaire podcast De Snobcast. Als ‘retail-ervaringsdeskundige’ runt hij het nicheparfummerk YVRA 1958.
“Ik ben letterlijk vanuit een kamertje begonnen met een hele kleine collectie van zo’n 25 stuks. Eigenlijk vond ik dat meteen veel spannender dan al die stand-upjes die je de hele dag voor tv moest doen.” NIKKI PLESSEN
“Je moet incasseringsvermogen hebben en inzien dat het in onze markt onmogelijk is dat altijd alles goed gaat. Er zijn gewoonweg te veel variabelen.” RONALD DE WAAL
“Ik ben er pas later achter gekomen dat het goed is om mensen te stimuleren in ongehoorzaamheid.” ROLAND KAHN “Jason wees een meester in één ding voordat je alles doet.” JASON DENHAM
“Retail draait natuurlijk deels om het product, maar het grootste deel van wat waarde creëert, zijn de mensen die hier werken.” FOKKE DE JONG
“Wij probeerden klanten écht te inspireren, door hun gevoel voor geur te ontwikkelen. We wilden van het bezoek aan een van onze winkels een zintuiglijke ervaring maken.” PHILIP HILLEGE
“Het gevaar van een groot bedrijf is dat op een gegeven moment het woord ‘gemiddeld’ binnensluipt. Maar ‘average is killing.’” RAYMOND CLOOSTERMAN
“Het is mijn grote drive om onze slogan ‘Bridge The Gap’ te blijven uitdragen... een inclusief universum creëren waar verschillende mensen, stijlen en creatievelingen samenkomen.” GUILLAUME PHILIBERT CHIN
Karakters in retail bundelt de verhalen achter het succes
Je hebt nu het langverwachte boek Karakters in Retail in voor je. Een inspirerende bundeling van interviews met twaalf prominente personen uit de mode en lifestyle. Hun verhalen vol passie en gedreven ondernemersgeest getuigen van een scherp oog voor kansen. Ze zullen ongetwijfeld een krachtige stimulans zijn voor iedereen die werkzaam of geïnteresseerd is in de Nederlandse retailsector.
Het maakt niet uit of je net begint of al jaren actief bent als retail-ondernemer; je moet blijven investeren in kennis om in de steeds veranderende sector bij te blijven. Zeker in de mode en lifestyle, waar trends, ontwikkelingen en concepten elkaar razendsnel opvolgen. Een sector die als geen andere elk jaar weer ‘vanaf nul moet beginnen’. Daarom biedt INretail ondersteuning met branchecijfers, advies op maat, ontwikkelprogramma’s en meer.
Maar niet alle kennis komt uit rapporten en cursussen. Samen met journalist Yvo van Regteren Altena hebben we het afgelopen jaar gewerkt aan dit boek om inspirerende retailverhalen te ontdekken. Hoe hebben deze retailers hun (mode-)imperium van de grond af opgebouwd? Hoe gaan zij om met tegenslag? Wat is het geheim van hun succes en hoe blijven ze aan de top? Juist van de successen – én fouten – van anderen in het vak leer je het meest.. Met Karakters in Retail duikt Van Regteren Altena in de geest van de ondernemers en onthult wat zij hebben meegemaakt tijdens de opbouw van hun bedrijf en in de jaren van succes. Hun tips en tricks, hun vermogen om kansen te grijpen, en de menselijke kant van hun carrière-verloop zullen een enorme inspiratiebron zijn voor zowel de huidige generatie als toekomstige spelers in deze vaak emotierijke sector.
Een pakkend boek, dat een mooi beeld geeft van de industrie en haar kopstukken en bovendien “leest als een trein”.
Van harte aanbevolen dus.
Jan Meerman
Algemeen directeur
Van INretail,
De branchevereniging
Voor retail non-food in Nederland