Je draagt de verantwoordelijkheid voor mensen en het is aan jou om resultaten te behalen. Een essentieel onderdeel van je succes als manager is het creëren van een sociaal veilige omgeving. Dit houdt in dat je doet wat je belooft, verantwoordelijkheid neemt voor je acties en beslissingen, en zorgt dat iedereen elkaar op een eerlijke en respectvolle manier behandelt. Kortom, dat je betrouwbaar bent. Dit zorgt voor een positief werkklimaat en leidt tot betere resultaten en loyaliteit van de medewerkers. Maar hoe blijf je in alle hectiek de betrouwbare manager die je medewerkers verdienen? In dit boek neemt Joost Gordijn je mee in de drie fases die je in elke managementfunctie doorloopt. Voorzien van dilemma's en anekdotes uit zijn lange praktijkervaring, biedt het een waardevolle leidraad voor de ontwikkeling in dienend leiderschap. Hij laat je zien welke stappen je kunt nemen om de vele kleine en grote uitdagingen aan te gaan. Daarbij stelt hij zich niet op als alwetend manager, maar als faciliterend mentor. Twee hoofdstukken zijn gewijd aan zelfleiderschap. Je kunt pas goed leidinggeven aan anderen als je leiding kunt geven aan jezelf. Dit vraagt om reflectie op de centrale vraag: Waar sta je voor als leidinggevende? Je kunt pas een betrouwbare manager zijn als je een helder beeld hebt van je drijfveren, je valkuilen en je kracht. Anderen moeten op je kunnen rekenen, iedere dag weer.