Hoe kunnen leraren en begeleiders samenwerken om de kwaliteit van de onderwijspraktijk te verbeteren? Hoe bieden we leerlingen zoveel mogelijk het onderwijs dat bij hen past, zonder dat leraren worden overbelast? Consultatieve leerlingbegeleiding draagt bij aan professionalisering en onderwijsverbetering door vragen van leraren over leerlingen consequent te benaderen vanuit een onderwijsgezichtspunt.
Deze ‘Praktische gids voor Consultatieve leerlingbegeleiding’ is geschreven voor alle begeleiders die deze manier van denken en werken willen toepassen. De denkwijze lichten we toe aan de hand van vier bouwstenen. De werkwijze zelf maken we concreet met twintig praktische hulpmiddelen.
Een consultatief werkende begeleider zoekt steeds aansluiting bij de concrete onderwijssituatie van de leraar. Daarom biedt de methodiek ruimte om te variëren. Een stappenplan helpt begeleider en leraar om op koers te blijven. In deze gids laten we ook zien welke varianten zich per stap kunnen voordoen en wat dat betekent voor de begeleider.
Als consultatief werkende begeleider help je leraren zoeken naar verbetermogelijkheden in hun eigen onderwijssituatie. Op dat pad ontmoet je verschillende leraren met uiteenlopende vragen. Laat deze gids daadwerkelijk een gids zijn, die leidt tot de ervaring dat professionele gesprekken over leerlingen heel ‘natuurlijk’ kunnen verlopen.