dit werk kent de volgende uitvoeringen
Paperback
ISBN9789023249429
verschijningsdatum29/03/2012
verschijningsdatum29/03/2012
Kan het Noord-Europese organisatiemodel een antwoord bieden op de uitdagingen van de economische globalisering, de veranderende sociaal-economische structuur, de noodzaak tot maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid? En op de uitdagingen om optimaal om te gaan met nieuwe ICT-toepassingen zoals social media en internet?
Door de wereldwijde concurrentie worden de onderscheidende kenmerken van regio's belangrijker. Wanneer bedrijven een vestigingsplaats zoeken, kijken ze naar regionale kenmerken. Wordt het Noord- of Zuid-Europa, Zuidoost-Azië of China? Noord-Europa als rolmodel brengt de belangrijkste karakteristieken van Noord-Europa in kaart en onderbouwt met onderzoek de sterke en zwakke punten van het Noord-Europese model.
Hoe verhoudt de Noord-Europese economie zich tot het vrije marktmodel en tot het sociale marktmodel, en welke elementen uit beide modellen vormen de economie van de Noord-Europese regio? De auteurs onderscheiden specifieke kenmerken, kansen en bedreigingen voor de Noord-Europese economie. Zo kan wellicht een 'race to the bottom' worden voorkomen, een economie waar alles draait om de laagst mogelijke prijs, en waarin bedrijven, landen en regio's volstrekt op zichzelf zijn aangewezen.