dit werk kent de volgende uitvoeringen
verschijningsdatum17/12/2005
Het veld van de kinder- en jeugd GGZ kan profiteren van de verworvenheden van nieuwe psychoanalytische inzichten bij de behandeling van kinderen met complexe problematiek. Dit past bij een groeiende behoefte om simultaan meerdere behandelmodaliteiten toe te passen. Niet alleen wordt het mogelijk ernstige(re) stoornissen met psychoanalytische technieken te behandelen, ook de samenwerking binnen behandelteams zal een nieuwe theoretische en empirisch ge nspireerde richting kunnen inslaan ten behoeve van de geestelijke gezondheid van kinderen met complexe problematiek en hun familie.
De theorie rond mentaliseren kan gezien worden als een model van ontwikkelings-psychopathologie (Ôdevelopmental psychopathologyÕ), dat betrekking heeft op het samenspel tussen normale en atypische ontwikkeling. In deze uitgave is er aandacht voor de theoretische aspecten, maar Mentaliseren in de kindertherapie is toch vooral een praktijkboek.
Het boek biedt een leidraad voor de praktijk van de kinderpsychotherapie. Het begrip ÔmentaliserenÕ speelt hierbij een hoofdrol. Rond dit begrip zijn nieuwe technieken ontwikkeld om ernstige stoornissen bij kinderen te behandelen. Deze technieken worden uitgebreid besproken en verduidelijkt met een groot aantal voorbeelden. Het observeerbaar maken van het werk van de behandelaar maakt het tegelijkertijd toetsbaar voor empirisch onderzoek en overdraagbaar aan andere therapeuten die deze
methode willen leren.
Het boek bevat elf hoofdstukken die de lezer via theorie, doelgroep en diagnostiek, strategie, ouderbegeleiding, interventietechnieken, spelkamer en onderzoeksvragen kennis laten maken met het begrijpen, opzetten en uitvoeren van mentaliseren bevorderend therapeutisch werken.
De uitgave is geschreven voor psychotherapeuten, ouderbegeleiders, orthopedagogen, psychiaters en gz-psychologen werkzaam binnen de kinder- en jeugd GGZ en zou tevens als onderwijsmateriaal kunnen dienen. Voor vaktherapeuten, sociaal-psychiatrisch verpleegkundigen en andere disciplines die met de zorg voor ernstig in hun ontwikkeling bedreigde kinderen te maken hebben, biedt de uitgave echter ook veel bruikbare informatie.