Personen
Aline D’Haese
Frank Meester
Durf te denken! Levensbeschouwing
NUR Codes (sub)
730 Filosofie algemeen
De andere drie-en-twintig uur
Haptonomie
Moeder aarde, vader hemel
Filosofische praktijk
Sprankelend twistgesprek over de rol van vrouwen in de geschiedenis van de filosofie. Iedereen kent Socrates, Kant en Nietzsche. Maar hoe zit het met Theano, Porete, Cereta en Salomé? Ken je die? Of denk je bij die namen eerder aan exotische gerechten dan aan beroemde filosofen? Als dat zo is, dan ben je geen uitzondering. Filosofie is lang voorgesteld als een mannending, terwijl vrouwen toch ook vanaf het prilste begin van de mensheid filosoferen. In dit boek gaan Aline D’Haese en Frank Meester samen de strijd aan om het vrouwelijke denken over het voetlicht te brengen. In een sprankelende en luisterrijke dialoog nemen ze de lezer mee door de geschiedenis van de vrouwelijke filosofie. Vrouwen kunnen niet denken? Wat een onzin. Ze filosoferen misschien wel beter dan mannen. Frank Meester (1970) is filosoof, schrijver en initiatiefnemer van de filosofische denktank Nieuw Licht. Hij schreef onder meer Zie mij, Islam en samen met Stine Jensen het door de griffeljury bekroonde kinderboek Hoe voed ik mijn ouders op? Onder de naam Gebroeders Meester had hij met zijn broer Maarten een column in de Volkskrant en publiceerde hij de bestseller Meesters in de filosofie. Aline D’Haese (1976) studeerde klassieke talen aan de KU Leuven. Daarna studeerde ze summa cum laude af in de wijsbegeerte. Ze is docent Latijn, Grieks en filosofie en is verbonden aan de Universiteit van Leuven. Ze leverde een bijdrage aan Diner pensant, en aan het werkboek van Het goede leven en de vrije markt. ‘Nee, D’Haese is niet de feministe pur sang die – poets wederom poets – het alleen maar over de vrouwen wil hebben. Nee, Meester is niet de hardleerse man die bij zijn macho-mening blijft – enkel echte mannen kunnen denken, schaken en voetballen. We beluisteren hier al snel twee toegankelijke denkers die in een fijn gecomponeerd rollenspel of, zoals je wil, een platoonse dialoog een levendig gesprek voeren op zoek naar historische rechtvaardigheid.’ – ★★★★★ De Standaard