De Chinese Muur is het enige bouwwerk op aarde dat zichtbaar is vanuit de ruimte. Daar zijn in ieder geval heel veel mensen van overtuigd. Echter, de Muur is wel heel lang, maar helemaal niet zo breed. Dus als de Muur zichtbaar was, zou elke autosnelweg ook zichtbaar zijn, en wellicht enkele grote bedrijfsgebouwen ook. Het verhaal van de Chinese Muur is niet het enige verhaal dat ondanks het feit dat het niet waar is, wel in ieders hoofd zit geprent. Denk aan de mythe dat we maar 10% van ons brein gebruiken of dat er een pot goud aan het eind van de regenboog staat. Broodjeaapverhalen, complottheorieën en verhalen over angstaanjagende ziekten verbreiden zich moeiteloos. Maar mensen met echt belangrijke boodschappen - zoals docenten, politici en journalisten - moeten soms de grootste moeite doen om hun ideeën aan de man te brengen. Waarom floreren sommige ideeën van meet af aan, terwijl andere razendsnel ter ziele gaan? Hoe verbeter je de kansen van waardevolle ideeën? En wat is de kracht van reclameslogans als `Douwe Egberts koffie, lekkere koffie en `Heerlijk, Helder, Heineken? In De plakfactor geven Chip en Dan Heath de kenmerken van ideeën met kleefkracht en leggen ze uit hoe je hun plakfactor kunt versterken. Deze onmisbare gids laat zien dat `sticky ideeën hun kracht ontlenen aan zes belangrijke eigenschappen, die ook jij kunt leren beheersen. Dit boek betekent een ingrijpende verandering in de manier waarop je ideeën overbrengt. De plakfactor is provocerend, onthullend en vaak verrassend grappig. Je krijgt de cruciale principes van succesvolle ideeën voorgeschoteld, plus aanwijzingen hoe je met deze regels je eigen boodschap meer kleefkracht kunt geven. En natuurlijk geeft het heel veel aanstekelijke voorbeelden van hoe het moet... én hoe het niet moet. Een boek niet alleen voor marketeers en reclamemensen, maar ook voor iedereen die zijn ideeën goed wil overbrengen of het succes hierachter wil weten. Over de auteurs Chip Heath is docent organisatiegedrag aan de Graduate School of Business van Stanford University. Zijn broer Dan Heath deed onderzoek aan Harvard en is nu consultant bij Duke Corporate Education. Hij is medeoprichter van Thinkwell, een innovatieve uitgeverij van handboeken in nieuwe media.