Mijnd Huijser presenteert een cultuurmodel dat zijn wortels heeft in de beroepspraktijk van mensen in de internationale arena. Dat model visualiseert culturen en levert profielen op van cultuurbepaald gedrag, die een geschikt uitgangspunt zijn om je culturele intelligentie te ontwikkelen. Zijn inzichten zijn toepasbaar voor iedereen, van de chef van een supermarkt via ambtenaren tot managers in multinationale ondernemingen. Deze uitgave is een geactualiseerde versie van Culturele Intelligentie thuis in de internationale arena dat in 2005 verscheen bij uitgeverij Business Contact en niet meer verkrijgbaar is. Zij is bovendien in overeenstemming gebracht met de herziening uit 2010 van de Engelstalige uitgave The Cultural Advantage, a new model for succeeding with global teams. Dat betekent toevoeging van een nieuw hoofdstuk met uitleg over de cultureel bepaalde percepties van de werkelijkheid die bij mensen uit verschillende culturen tot miscommunicatie kunnen leiden. Mijnd Huijser is onafhankelijk consultant intercultureel management en werkte onder meer samen met Geert Hofstedes Training Institute, Trompenaars-Hampden-Turner en het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Samen met Danaë Huijser schreef hij Managing Mindsets (Engelstalig, Ayn Press 2011), een boek met voorbeelden uit de praktijk van interculturele professionals.