HIPSTER: een sociologisch onderzoek naar rebellerende consumenten, modefreaks, trendsetters en iedereen die zich verzet tegen luiheid en cynisme is een hoogst intelligent pamflet waarin de anatomie centraal staat van trends die in de periferie geboren worden en opeens mainstream zijn - mode die opeens het straatbeeld kleurt en domineert, muziekgroepen die unaniem doorbreken, ideeën die overnight salonfähig worden. Het is behelst een poging te zijn serieus na te denken over mode, over mensen die er raar uitzien (met name qua beharing), over het 'hipsterdom'.
De term hipster is niet van vandaag de dag: Jack Kerouac beschrijft de hipsters van de jaren veertig als 'rising and roaming America, bumming and hitchhiking everywhere [as] characters of a special spirituality'. Ook Norman Mailer liet zich niet onbetuigd in het baanbrekende boek The White Negro: hij beschreef hipsters als het Amerikaanse antwoord op de Europese existentialisten, een leven leidend waarin de (angst voor de) atoomoorlog centraal stond, net als verzet tegen conformisme: 'to divorce oneself from society, to exist without roots, to set out on that uncharted journey into the rebellious imperatives of the self.'