De manier waarop retailers en fabrikanten assortimenten en producten selecteren en managen gaat veel verder dan het inkopen en verkopen van door fabrikanten gemaakte producten. Category Management is in feite het sleutelproces in de retail geworden en is na 1997 geleidelijk uitgegroeid tot een vak. Destijds waren het met name de co-voorzitters van de Stuurgroep Category Management van GS1 Nederland, Peter van Mourik en Rob Bloemscheer, die overtuigd waren van het belang van dat vak. Vanuit die overtuiging en het belang van het spreken van één taal, hebben zij zich sterk gemaakt voor het tot stand komen van dit handboek Category Management. De resultaten en lessen van ECR-projecten in Nederland en in het buitenland zijn neergelegd in tientallen rapporten en essays. Wij hebben dikke stapels rapporten doorgelezen, veel theorieën tot ons genomen en ons verdiept in de lessen die in de verschillende ECR-landen werden getrokken. Wij hebben ook gezien dat sommige conclusies elkaar tegenspreken en dat sommige theorieën ook niet helemaal met elkaar in overeenstemming zijn. En bovendien heeft elke consultant uiteraard zijn eigen `gelijk en om dat gelijk te bevestigen heeft hij uiteraard ook een eigen model ontworpen. Ongetwijfeld zult u als lezer ook op onderdelen een `net weer ander model gebruiken of een extra aandachtspunt belangrijk vinden. Dat is ook het mooie van dit vak: het kent veel meer `wetten en `beïnvloedbare factoren dan de eenvoudige logica van de zwaartekracht. Aan ons viel dus de dankbare eer te beurt om ter wille van dit boek soms ook `scheidsrechter te spelen tussen de verschillende theorieën en modellen. Maar dat hoefden wij gelukkig niet alleen te doen. Wij hadden fantastische hulp van een zeer ervaren en betrokken klankbordgroep van praktijkmensen. Zij hebben er ook voor gezorgd dat het handboek werd verrijkt met mooie praktijkvoorbeelden. Wij noemen met name Constant Berkhout, Eric van Blanken, Paul Bringmann, Bas van Eekelen, Rik Hassing, Alexander Koch, Joris Monchen, Mari Monique van der Salm, Arjan Oosterlee, Jeroen van de Poll, Gerben Walsma en Ed van de Weerd. Daarnaast hebben Jolanda van Heukelom, Petra Geerdink en Anique Grievink op de achtergrond een soms ondankbare, maar voor ons belangrijke rol vervuld. Dit alles heeft gemaakt dat u nu een boek voor u heeft liggen waarvan wij denken dat het een heel goed bruikbaar, praktisch handboek is voor Category Management. Het is een `must voor iedereen die nieuw in dit vak terecht komt. En we menen dat het handboek (alleen al vanwege de vele templates en checklisten) een onmisbaar hulpmiddel is voor álle functionarissen rond assortimentsbeleid. Het boek hanteert weliswaar het perspectief van de retailer, maar is juist daardoor ook zeer geschikt voor de accountmanagers, productmanagers, brandmanagers, marketingmanagers en trademarketeers bij de leveranciers.